khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Friday 13 January 2012

salmon panggang lada hitam

Ikan salmon memilikki kandungan omega-3 dengan DHA dan EPA yang tinggi protein. Zat ini sangat membantu dalam pertumbuhan dan perkembangan fungsi otak manusia. Selain kaya omega, ia juga mengandungi vitamin B12, vitamin D serta coenzim Q-10 atau antioksidan. Oleh kerana kandungan zat yang dimilikki itu, ikan salmon mampu berfungsi menurunkan risiko penyakit jantung, strok, hipertensi, mencegah penyakit Alzheimer, memelihara kesihatan kulit dan kulit kepala serta mampu melindungi terjadinya kanser payudara.

Sementara itu, sifat kimiawi lada hitam adalah pedas dengan aroma yang tersendiri. Lada hitam memiliki banyak khasiat. Antaranya adalah untuk melancarkan menstruasi, meredakan serangan asma, mengatasi perut kembung, mengurangkan gejala sakit kepala, selain baik untuk peredaran darah dan membuang angin berlebihan dalam badan.






Bahan-Bahan:

1 keping ikan salmon

1 tsp serbuk lada hitam

1 tsp serbuk lada sulah

1/2 tsp rosemary powder

1/4 tsp salt

1 tsp minyak bijan

1 tsp minyak zaitun

1/2 tsp cuka



*** Gaul semua bahan ni dgn ikan dan perap sekejap ***

Bahan Sos:

1/4 cawan sos tiram

1/2 sudu besar kicap pekat

1/2 sudu besar serbuk lada hitam

1 sudu besar serbuk lada sulah

1 sudu teh jus limau kasturi

1/2 kiub pati ayam






Bahan-Bahan Lain:

1 head brokoli, dipotong

1/2 btg kecil carrot, dihiris memanjang

1/2 lada benggala warna hijau

2 ulas bawang putih, cincang



Caranya:
 
Panaskan kuali non-stick dengan 1 tsp minyak. Kemudian letakkan ikan dan masak secara panggang, bila dah masak ketepikan.
Guna minyak yg sama tumis bawang putih. Bila dah naik bau masukkan bahan sos. Kacau-kacau sekejap lalu masukkan brokoli, carrot dan lada benggala. Masakkan sekejap. Bila sayuran telah agak lembut tapi masih lagi rangup, tutupkan api.
Tuangkan atas ikan.