khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Friday, 2 May 2014

Gula-gula plum Aenergy 10 Plus







Gula-gula plum Aenergy 10 Plus adalah diperbuat daripada ekstrak herba semulajadi yang berintikan Vernonia Amygdalina dan Garcinia Cambogia, dengan menggunakan teknologi pengekstrakan yang maju dan paten formula bagi mengekalkan keaktifan bahan-bahan kandungan antioksidan. Oleh kerana ia memiliki fungsi penyelenggaraan hati yang sempurna, jadi, ia boleh membantu mengekalkan kesihatan hati secara berkesan, memperbaiki sel-sel hati, menghapuskan gejala hepatitis, meningkatkan penyahtoksikan dan kefungsian hati.

Tiga fungsi utama:

Melindungi hati : ia kaya dengan bahan antioksidan semulajadi untuk mengekalkan hati yang sihat Merawati sembelit : ia menghalang pengumpulan bahan-bahan toksin dalam sistem pencernaan kita dan tidak menjejaskan penyerapan zat-zat makanan yang berkhasiat
Mengekalkan peredaran darah yang lancar dan mengurangkan edema : ia membantu untuk menyingkirkan bahan-bahan toksin melalui kulit (air peluh) dan buah pinggang (air kencing)

Ekstrak Vernonia Amygdalina: (nama saintifik : Vernonia Amygdalina) adalah jenis tumbuhan yang berasal dari genus Vernonia yang biasa dikenali sebagai daun pahit. Ia adalah pokok renek yang setinggi 2-5 meter dan tumbuh secara meluas di kawasan tropika Afrika. Ia biasanya dijadikan sebagai sayur-sayuran dan sumber protein bagi penduduk Afrika. Dalam rawatan tradisional, ia juga digunakan untuk merawat demam, malaria, penyakit kencing manis, disentri dan cirit-birit.

• Melindungi hati
• Mencegah penyakit diabetes (keberkesanan : 2 kali ganda daripada 6 kapsul esktrak peria)
• Menangani masalah sembelit
• Menurunkan paras lipoprotein (LDL) dan kolesterol
• Kandungan antioksida semulajadi yang tinggi (keberkesanan : 3 kali ganda daripada 10 pil Vitamin C )

Ekstrak Garcinia Cambogia: (nama saintifik: Garcinia Cambogia) adalah tumbuhan yang dikelaskan dalam dikotiledon Clusiaceae. Ia dinamai Asam Gelugor oleh pihak berkuasa tempatan dan berasal dari Asia Selatan yang tumbuh di dalam hutan lembab di kawasan lereng bukit. Sejak berabad-abad lamanya, ia telah ditanam secara berleluasa di selatan India dan Thailand untuk digunakan sebagai herba buah-buahan. Produk kesihatan biologi yang banyak menggunakan ekstrak Garcinia Cambogia telah menjadi semakin popular di seluruh dunia.

• mengawal metabolisme lipid, menghalang pembentukan lipid untuk menggalakkan pembakaran lemak
• melambatkan pembentukan asid lemak dan kolesterol
• mengurangkan penyerapan lemak
• kandungan antioksidan semulajadi yang tinggi (Vitamin C dan asid sitrik hydroxy)



sumber dari: yxinenergy.com/

Menghilangkan Ulser Mulut








Bekerja dalam ofis bertutup dengan air-cond dari 9 pagi sampai 6 petang , memang aku tak tahu macam mana keadaan suhu dekat luar. Enche Fendy ada merungut 2,3 hari ni panas membahang. Tapi bila dalam mulut ada ulser, ha baru aku mengaku panas betul sekarang kan..? Hehe..
Ulser mulut boleh terjadi bukan je disebabkan suhu luar dan suhu badan yang panas, tapi kalau sambil makan tergigit pun boleh jadi juga. Luka sikit pun cepat je bakteria dan kuman dalam mulut datang berkampung, maka jadilah ulser mulut.

Antara petua yang boleh dicuba;

  • Tempekkan asam jawa kat tempat ulser. Pedih sikit lah, tapi boleh kecutkan ulser dengan cepat. Boleh juga pakai asam keping @ asam gelugor. Ni petua mak aku yang bagi.
  • Letak garam halus sikit kat tempat ulser, tapi pedih yaaa amaaatt…aku takut nak try..haha
  • Boleh juga tenyehkan madu asli kat ulser tu. (tau tak tenyeh? Hehe..sapu la)
Selain tu boleh amalkan;
  • Kemam ais dalam mulut, terutamanya ditempat ulser tu.
  • Banyakkan makan betik yang disejukkan terlebih dahulu.
  • Banyakkan minum air kosong.
  • Minum air barli suam.
  • Minum air gula batu.
  • Berus gigi pakai ubat gigi Oral B.
Kalau ulser tu degil juga lagi, pergi je lah klinik…biasa doktor akan suggest oral aid atau bonjela. Ok selamat mencuba!



sumber dari: froyoplus.com/

Tuesday, 29 April 2014

Minyak Essential Lada Putih






Minyak Essential Lada Putih adalah terkenal dengan berapi-api dan pedas, aroma tajam , dan undertones timur. Aroma ini penuh dengan misteri dan tipu daya. Ia juga dipercayai untuk mengukuhkan, merangsang dan mengukuhkan.



sumber dari: kedai.bf-1.com/

Sambal Goreng Jawa







Bahan-bahan :
2 keping tempe
250 gm paru - direbus
250 gm daging - direbus
2 biji bawang besar - dihiris
2 biji cili hijau - dihiris
2 biji cili merah - dihiris
6 biji ciliapi - dihiris
1/2 cawan cili kisar
6 biji bawang merah*
4 ulas putih*
3 biji buah keras*
3 batang serai*
2 in halia*
1 1/2 in lengkuas*
3 sudu besar udang kering* - semua bahan* dikisar
1 sudu makan pes asam jawa ADABI
2 cawan santan
Garam dan gula secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara-cara :
Tempe, paru dan daging dipotong dadu.
Panaskan minyak dan goreng dahulu tempe kemudian  paru dan daging. Angkat dan ketepikan.
Tumis bawang besar dan bahan yang dikisar hingga wangi.
Masukkan cili kisar dan kacau hingga naik minyak. Masukkan pes asam jawa dan garam.
Masukkan daging dan paru diikuti santan. kacau sebati dan masak hingga mendidih.
Masukkan tempe yang digoreng dan semua cili yang dihiris.
Kacau hingga rata dan pekat.
Perasakan garam dan gula secukupnya.
Sedia dihidang.



sumber dari: zalinah.blogspot.com/

Sunday, 27 April 2014

Nasi Limau Purut




Resepi dari Chef yang cukup popular dan juga adalah antara Chef yang menjadi kesayangan ita. Orangnya cantik manis dan ada tahi lalat pemanis di tepi hidungnya yang mancung bak seludang..
Sangat lemah lembut sekali tuan punya diri baik dari segi tutur kata dan perbuatan dan memang menjadi idola ita..

Chef yang ita maksudkan ialah Chef Zaidah Mohd Noor. Resepi, ita ambil dari buku masakan beliau Citarasa Malaysia 1000 Resepi Unggul. Buku ini merupakan koleksi terbaik dari beliau dan menghimpunkan 1000 resepi yang perlu di cuba dan dirasa. Insyaallah ita akan cuba satu persatu kerana semuanya nampak sedap dan semestinya sedap sebagaimana resepi yang akan ita kongsikan ini.
Kepada yang suka masak2 tu bolehlah dapatkan senaskah buku ni sebagai koleksi kesayangan. Tak rugi beli buku masakan ni kerana ia adalah koleksi yang boleh di simpan turun temurun..

2 sudu besar margerin
1.5 cm halia ~ kupas dan hiris
2 ulas bawang putih ~ dihiris
4 ulas bawang merah ~ dihiris
1 batang serai ~ dititik
3 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
500 ml air
125 ml pati santan
1 sudu besar stock ayam
2 cawan beras Basmathi ~ di cuci bersih dan toskan airnya
4 titik pewarna hijau

Panaskan Margerin di dalam periuk
Tumiskan bahan-bahan hiris hingga wangi
Masukkan serai dan daun limau purut, kacau sebentar
Apabila dah harum masukkan air, garam, santan, stock ayam dan beras
Kacau sedikit dan biarkan sehingga air nasi kering
Apabila kering, titiskan dengan pewarna hijau
Gaul sebati dan biarkan hingga nasi masak sepenuhnya.





sumber dari: azlitamasammanis.com/

Saturday, 19 April 2014

Jeruk Limau Purut Anti Nyamuk







Jangan buang kulit limau purut. Kulit buah Citrus hystrix itu mampu mengusir nyamuk Aedes Aegypti dan Aedes albopictus, penyebab demam berdarah. Itu hasil penyelidikan Roy Nusa Rahagus Edo SANTYA, penyelidik di Pusat Teknologi Campur tangan Kesihatan Masyarakat, dan Joni Hendri, penyelidik Loka Litbang Kawalan Penyakit berpunca Binatang, Kudat Jawa Barat. 

Ekstrak kulit limau purut mampu memberikan perlindungan selama 6 jam pada ujian yang dilakukan pada kurungan mengandungi masing-masing 25 nyamuk. Perlindungan rata-rata ekstrak yang diperoleh dari hasil peperasan hidrolik itu sebesar 34,82% terhadap A. Aegypti dan 41,44% terhadap A. Albopictus. Meski tidak baik sebagai bahan kimia, kulit oren boleh menjadi alternatif penolak nyamuk. 

Khasiat Limau Purut

1. Daun limau purut banyak digunakan dalam masakan seperti tomyam kerana bau dan rasanya yang unik.

2. Limau purut juga digunakan sebagai ramuan ubatan dan juga bahan untuk mandi wap.

3. Selain berkesan sebagai penggalak antitumor atau pencegah kanser, limau purut juga boleh digunakan untuk mencuci rambut dan mulut serta boleh membunuh pacat.

4. Ekstrak minyak patinya boleh digunakan sebagai aromatherapi, nutraseutikal dan produk penjagaan diri.

5. Limau purut juga boleh merawat luka, lebam dan gigitan serangga berbisa serta merangsang perjalanan darah.



Apakah khasiat Limau Purut? 

Khasiat yang tinggi dalam dunia perubatan. Mengandungi bahan aktif berubat seperti anti hysteria, anti tumor, pencuci asli, anti septic, anti bacteria dan banyak lagi. 

• Dengan memasukkan pati minyak limau purut dalam mandian dapat menghilangkan bau badan serta melembutkan kulit.

• Dapat melancarkan sistem pernafasan dengan menyapukan pati minyak limau purut pada dada, tengkuk dan belakang badan.

• Dengan sedikit garam dan daun limau purut yang ditumbuk halus dapat mengelak dari masalah kekuningan pada gigi. 

• Sebagai wangian dalam aromaterapi. Kesegaran nyaman disekeliling ruang dalam rumah atau pejabat (kantor). 

• Memberi aroma pada masakan hingga membangkitkan selera makan. 





sumber dari: noormalashahar.com.my/

Tuesday, 15 April 2014

pandan chicken





Pandan Chicken


I love pandan in desserts, especially the use of fresh pandan leaves and juices which gives the dish a sweet and fragrant aroma.

This pandan chicken is my first ever pandan savoury dish. The mouth-watering picture of chicken pieces wrapped in fresh pandan leaves is simply irresistible. The recipe I used is a Thai inspired dish which has a curry marinade. I didn’t have the required ingredients on hand and decide to do a very light soy marinade. I followed the recipe and deep fried the pandan leaves wrapped chicken. I got a shock when my pandan leaves turned all brown in the hot oil. Some how I was expecting the pandan to retain some of it’s green colour (as shown in the book and other websites). None of the pandan sweet fragrant was there just the smell of the fried oil. But the fried chicken tasted great.

I tried baking the pandan chicken hoping that the pandan flavour will infuse into the chicken. I also want to maintain some of the green colour of the leaves and covered it with foil. As the chicken was baking in the oven you could really smell the sweet fragrant of the pandan leaves filled the air.

The baked chicken was very juicy and tender and it was infused with pandan flavours. I feel that in savoury dishes, the pandan flavours is overpowered by the marinade, whereas in desserts it enhances the flavour and taste of the dessert. Considering one long pandan leave was used in each chicken pieces I expected more pandan flavours from the chicken.

This pandan chicken was adapted from Zesty Southern Asian Treats cookbook. Since I didn’t really follow the recipe and I’m not going to make this again that I’m not going to put the recipe up. I will stick to pandan sweet dishes next time.


Pandan leaves chicken



sumber dari: foodforfour.com/

Pandan Leaves in Indonesian Cooking




Pandan leaves has long been used as natural flavoring and colorant in Indonesia and other South East Asian countries. Pandan represents one of  the most significant traditional flavors. In some places in Indonesia, pandan is more popular than vanilla beans, which is viewed as being too “western” and “modern”.




Pandan is very cheap in Indonesia. It is planted in gardens and backyards. It is also available anytime of the year.

Pandan gives natural green color to the food. It can be used in cooking and baking. Traditional folks crushed pandan leaves by using mortal and pestle. The crushed leaves are then wrapped inside a piece of fabric and strongly squeezed to get the pandan juice.

Its unique, rich fragrance has made pandan very popular among Indonesian folks. It is used in many traditional and modern cooking. Some of the foods that are often enhanced with the aroma of pandan are rice, jam, simple syrup and fried chicken. Traditional housewives use pandan leaves to invoke their children’s appetite.


Rice: Buceng Ijo Pandan


Pandan was said to be able to attract supernatural beings, which is why it is often included in traditional rituals in Indonesia. Some supernatural beings were believed to dwell in the bushes of pandan. Children in rural areas, in order to avoid being spirited away, are always  reminded to return home quickly once they smell the aroma of pandan coming out of nowhere.

People living in the countryside and rural areas never plant pandan leaves near their chicken coops. There is a common assumption that Palm Civets – which are strongly believed by those folks to be very good in robbing the chicken houses – love to hide and sleep in pandan bushes.




Homemade Steamed Dark Chocolate Brownies with Pandan Flavored Whipped Cream.
Pandan is often included in traditional flower arranging for its nice appearance and fragrance. Many traditional handcrafted items are made of pandan leaves. These items are made for both daily usage and special ceremonies such as religious rituals, weddings and other events. Some species of pandan are grown big enough to be used as food wrapper.

Javanese ladies in the past included pandan leaves in their beauty treatments. Pandan was one of the things they favorably used to thicken and darken their beautiful long black hair. It was also often added into the mixture of lulur (traditional body scrub).

Pandan Aromatherapy is very good for people suffering from stress, panic attack and over-anxiety. In traditional Indonesian medication, pandan leaves are used to cure dandruff, odor problem, hypertension and rheumatic pain.



sumber dari: hariqhuang.wordpress.com/

Friday, 11 April 2014

Curry spice used to fight bowel cancer





Indian curry with papadums.



Eating a spicy curry may help in the fight against bowel and colon cancers, according to an international team of scientists.

Curcumin, which is present in the spice turmeric, has already proven it can beat cancer cells in the laboratory, and now the first human trials are to start at a hospital in England.

Professor Will Stewart from England's University of Leicester first became aware of the medicinal properties of curry when he found Indian and Pakistani communities in Leicester had 70 per cent less chance of contracting bowel or colon cancer.

"We've done a lot of work with curcumin ... and we've shown that it has well over 100 mechanisms of damaging cancer cells, particularly colon cancer cells," he said.

"One of the major mechanisms is affecting the way that they grow blood vessels into themselves."
Professor Stewart is leading an international team to test the power of curry on 40 patients with advanced bowel cancer at Leicester General Hospital.

They are being given two capsules of curcumin a day - equivalent to eating two large curries.
"In sequential patients we're increasing the amount of curcumin they get with their chemotherapy to test that it doesn't cause any side effects," he said.

"So far it hasn't, and the aim is to see whether we shrink the cancer in a greater percentage and a greater frequency than has been our experience with chemotherapy alone."
Researchers hope curcumin will vastly increase the effectiveness of chemotherapy while at the same time reducing its adverse side effects.

Professor Stewart says trials on animals have already shown significant results.
"We've got an animal model of developing colon cancer where we reduce the development of colon cancer by around about 60 per cent in those animals, just with curcumin alone," he said.

"And then we've gone on to look at established cancer, treating them with the chemotherapy drug alone, with the curcumin alone, or with both together and with both together we've increased the killing of cancer cells, colon cancer cells, by well over 100-fold."

Bowel cancer is more common in the Western world than in developing nations, and Australia has one of the highest rates of the disease.

The trial may offer hope to 14,000 Australians who are diagnosed with the disease every year.



sumber dari: http://www.abc.net.au/news

Saturday, 5 April 2014

Serai @ Shaftsbury, Cyberjaya




P3A 16 & 17, Shaftsbury Square, Persiaran Multimedia 6, CYBERJAYA
Tel : 03 - 83226717





sumber dari: http://according2adam.blogspot.com/

Bam Serai Wangi







Serai pula boleh didapati dalam dua jenis utama iaitu untuk dimakan dengan nama saintifik Cymbopogen citratus dan serai wangi, Cymbopogen nardus. Menurut laman web Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi), tanaman serai makan dilaporkan berasal dari Sri Lanka dan tersebar luas di kawasan tropika, termasuk Malaysia, Indonesia, Tanzania, Brazil, Guatemala serta China.

Di Malaysia, serai makan terutama batangnya digunakan sebagai bahan perisa dalam masakan tradisional seperti masakan rendang, tom yam, kerabu, masak lemak cili padi dan asam pedas kerana aroma serta rasanya yang unik dapat meningkatkan selera. Di sesetengah negara, serai makan diusahakan khas untuk pengeluaran minyak pati yang berwarna kuning hingga coklat kemerahan dan berbau limau atau lemon.


Serai wangi pula banyak digunakan untuk rawatan selepas bersalin dan pening kepala. Caranya adalah dengan menggunakan air rebusan serai wangi sebagai mandian atau dibasahkan kepala dan dilapkan pada seluruh badan. Ia juga banyak digunakan dalam menghasilkan minyak urut untuk mengatasi masalah kebas-kebas, lenguh-lenguh, gigitan serangga dan kembung perut.

Bagaimanapun, di kebanyakan negara, serai wangi ditanam khas untuk pengeluaran minyak pati yang dikenali sebagai citronella di pasaran antarabangsa. Seperti herba lain, limau purut juga mempunyai banyak khasiat dan kegunaan. Daunnya banyak digunakan dalam masakan seperti tom yam kerana bau dan rasanya yang unik. Daripada aspek kesihatan, limau purut banyak digunakan sebagai ramuan ubatan dan bahan untuk mandi wap kerana ia dipercayai membantu untuk merawat kulit kepala, luka, lebam dan gigitan serangga berbisa.



sumber dari: http://biology-aasharifah.blogspot.com

Sunday, 30 March 2014

jalan lada putih





File:Jalan Lada Puteh.JPG




sumber dari: http://commons.wikimedia.org/wiki/

Jalan Lada Putih








sumber dari: http://sharonanngoh.com/tag/jalan-lada-puteh/

lada putih lada hitam






segala jenis lada hitam dan lada putih Sarawak ada dijual....



sumber dari: http://syarliz.blogspot.com/

cafe lada putih









sumber dari: http://www.zomato.com/

Cafe Lada Putih









Lada Putih Babel Diberi Label Hak Paten






Produk lada putih dari Bangka Belitung yang dikenal sebagai Muntok White Pepper akan dilengkapi dengan label hak paten dari Kementerian Hukum dan HAM yang disebut Sertifikat Indikasi Geografis (SIG) Muntok White Pepper.

Muntok adalah nama pelabuhan di Bangka yang sejak lama menjadi pusat perdagangan lada putih dari Bangka Belitung ke seluruh dunia. Itu sebabnya nama Muntok terkenal sebagai merek lada putih berkualitas tinggi.

Ketua Asosiasi Eksportir Lada Indonesia Zainal Arifin, Kamis (24/6/2010), mengutarakan, dengan adanya label tersebut, lada putih Bangka Belitung sudah diakui dunia dan memiliki hak paten. Label SIG tersebut baru diperkenalkan satu bulan yang lalu.

"Mulai bulan depan, seluruh ekspor lada putih dari Bangka Belitung sudah dilengkapi label SIG," kata Zainal.

Kepala Balai Karantina Pertanian Kelas II Pangkal Pinang Provinsi Kepulauan Bangka Belitung, Azmal AZ, mengatakan, selama ini ekspor lada putih Bangka Belitung yang diawasi oleh karantina belum mencantumkan label SIG.


sumber dari: http://www.yiela.com/

Saturday, 29 March 2014

special parking space









sumber dari: http://totinx.com/

siri novel motivasi











warung siput sedut









sumber dari: http://totinx.com/

saus cili padi





taste me chili pepper sauce 1




sumber dari: http://www.bestpenangfood.com/

homemade sambal cili padi









sumber dari: http://www.sambalcilipadi.com/

semaian anak cili padi





Anak cili padi berusia 25 hari




pes masak lemak cili padi












Sos Cili Padi





sos cili padi sabah



sumber dari: http://yanmieonline.com/

cili padi restaurant bangkok








sumber dari: http://www.mazidulakmal.com/

cili padi restaurant taiping





Cili Padi Restaurant's photo in Taiping )

No.33, Jalan Medan Taiping 5, Taiping, 34600



cili padi restaurant ambon





cilipadi restaurant


Jln Said Perintah No 52 Depan Sibu-Sibu Cafe, Ambon 97126, Indonesia
911348736




bunga cili padi





Cajamarca flower 8-25-08.jpg



Friday, 28 March 2014

Antara kajian saintifik oleh saintis







Melawan Kanser Payudara
Kajian menunjukkan bahawa jus delima memusnahkan sel-sel kanser payudara manakala meninggalkan sel-sel yang sihat sahaja. Ia boleh juga mencegah sel-sel kanser payudara daripada terbentuk.

Pencegahan Kanser Paru-paru
Kajian pada tikus menunjukkan bahawa jus delima boleh menghalang pembangunan kanser paru-paru.


Melambatkan Kanser Prostat
Ujikaji menggunakan tikus makmal membuktikan ia melambatkan pertumbuhan kanser prostat.

Memastikan Tahap PSA Stabil
Dalam satu kajian terhadap 50 lelaki yang telah menjalani rawatan untuk kanser prostat, 8 auns jus delima telah diberi setiap hari. Keputusan menujukkan tahap PSA yang stabil dan seterusnya mengurangkan keperluan untuk rawatan lanjut seperti kemoterapi atau terapi hormon.

Melindungi Otak neonatal
Kajian menunjukkan bahawa penggunaan pati jus delima boleh melindungi otak neonatal daripada kerosakan selepas kecederaan.

Pencegahan Osteoartritis
Beberapa kajian menunjukkan bahawa jus delima boleh mencegah kemerosotan rawan.

Melindungi Arteri
Ia menghalang plak daripada membina dalam arteri dan boleh mengubah pembentukan plak sebelumnya.

Pencegahan Penyakit lzheimer
Ia boleh mencegah dan melambatkan penyakit Alzheimer. Dalam satu kajian, tikus dibesarkan untuk membangunkan penyakit Alzheimer dan telah diberikan jus delima. Mereka mengumpul plak amiloid yang ketara kurang daripada tikus kawalan dan mereka menjalankan tugas-tugas mental yang lebih baik.

Merendahkan Kolesterol
Ia merendahkan LDL (kolesterol jahat) dan meningkatkan HDL (kolesterol baik).

Merendahkan Tekanan Darah
Satu kajian menunjukkan bahawa minum 1.7 auns jus delima setiap hari menurunkan tekanan darah sistolik sebanyak 5 peratus.

Perlindungan pergigian
Kajian menunjukkan bahawa meminum jus delima boleh menjadi satu cara semula jadi untuk mencegah plak gigi.



sumber dari: http://mylan-eshop.blogspot.com/

buah yang terdapat di dalam syurga







Rasulullah bersabda,
“Buah delima dan kulitnya memperkuat pencernaan di perut.”
(HR Abu Nu’aim dan Al-Jauzi)
Setiap kali Ibnu Abbas mendapati buah delima, dia akan memakannya. Orang-orang menanyakan kepadanya mengapa dia melakukan hal itu, dan dia menjawab, “Aku benar-benar percaya bahwa tak ada satu pun buah delima di dunia ini yang tidak mengandung satu biji dari salah satu biji dari syurga. Barangkali biji ini adalah yang dari syurga itu.” (Kisah sahabat)

MENSTABILKAN PARAS KOLESTROL
Adalah sukar untuk mengekalkan tahap kolestrol dalam badan. Delima akan membantu meningkatkan tahap kolestrol yang baik di samping menurunkan kolestrol yang buruk.

DELIMA MEMPUNYAI TAHAP ANTIOKSIDAN YANG TINGGI
Delima terbukti mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi berbanding pesaingnya seperti anggur merah dan teh hijau. Apabila anda memerlukan sumber antioksidan pada kehidupan seharian, anda perlu pastikan ia adalah antioksidan yang paling bagus. Delima merupakan sumber terbaik untuk antioksidan.
MELAWAN PENYAKIT JANTUNG
Delima membantu melancarkan peredaran darah dalam badan. Ini adalah kaedah terbaik melindungi diri daripada penyakit jantung atau serangan jantung. Berdasarkan kajian terbaru, kandungan antioksidan dalam jus delima membantu menurunkan pembentukan lemak pada dinding arteri. Antioksidan membantu membaiki kawasan sel yang rosak. Delima mengandungi ‘flavonoids’ dan ‘polyphenols’ yang tinggi, iaitu antioksidan yang mampu melawan penyakit jantung dan kanser.

MERANGSANG TENAGA BATIN
Jus delima kaya dengan antioksidan yang dapat meningkatkan pengaliran darah pada genitals (alat kelamin). Ia juga mencegah ketidaksuburan dan kemandulan. Delima juga dikenali sebagai 'natural viagra', dapat meningkatkan tenaga seksual secara semulajadi.

MENGUATKAN SISTEM PERTAHANAN BADAN
Delima merupakan pendekatan yang baik bagi melawan penyakit. Delima dapat memperbaiki kitaran darah pengguna. Tahap antioksidan yang tinggi dalam Delima akan membantu menguatkan sistem dalam badan dan melawan apa jua penyakit. Ini adalah langkah awal untuk pengguna dari menjadi mangsa serangan jantung atau penyakit hati.

MENGURANGKAN RISIKO PENYAKIT KENCING MANIS
Meminum jus delima sangat baik untuk pesakit kencing manis dan merendahkan risiko masalah jantung. Kajian terbaru mendapati pesakit kencing manis yang meminum jus delima selama 3 bulan dapat merendahkan kebarangkalian atherosclerosis (atau pengerasan pada arteries). Kata Penyelidik. “Dalam jus delima, gula bercantum kepada antioksida yang unik, di mana sebenarnya menjadikan gula ini sebagai pelindung melawan atherosclerosis.”

MENGHALANG KEMASUKAN VIRUS HIV-1 DAN MICROBICIDE
Keputusan eksperimen menunjukkan halangan kemasukan HIV-1 ke atas jus delima yang dapat menyerap kanji dalam badan. Virus kompleks yang diikat pada CD4 dan CXCR4/CCR5 dapat menahan serangan virus utama A sehingga G dan juga kumpulan 0.

MENGELAKKAN KANSER KELENJAR PROSTATE
Kajian telah membuktikan bahawa jus delima dapat mengurangkan perkembangan kanser kelenjar prostat. Kebanyakan pesakit berpuas hati dengan keputusan yang diterima di mana penggunaan delima dapat menyembuhkan kanser itu.

DELIMA MELAWAN KANSER PAYUDARA
Penyelidik mendapati bahawa minyak bijian daripada delima dapat memusnahkan sel kanser payudara dan mengekal tanpa menjejaskan sel sedia ada. Kajian lain di Universiti Chicago menemukan jus delima yang ditapai dan minyak bijian delima dapat membantu mengelakkan kanser payudara. Kajian di Wisconsin pula mendapati bahawa jus delima dapat menghalang pembesaran sel kanser kulit.

MERENDAHKAN TEKANAN DARAH
Salah satu masalah kesihatan utama yang dihadapi oleh manusia pada masa kini adalah menghidapi tekanan darah yang tinggi pada usia tua. Kandungan antioksidan pada delima mampu untuk mengurangkan pengumpulan sel darah kotor dan secara semulajadinya mengurangkan tekanan darah, faktor kepada pencegahan serangan jantung dan strok.

MENGUATKAN KESIHATAN GIGI
Delima diketahui dapat mengurangkan pembentukan plak pada gigi. Gigi yang sihat dapat diperolehi selain dari menggunakan khidmat doktor yang pakar. Ini adalah kaedah yang dapat mengelakkan pengguna dari kehilangan gigi.

MENCEGAH DARIPADA PENYAKIT ALZHEIMER (Nyanyuk)
Pengkaji daripada Pusat Perubatan Universiti Vanderbilt mengenalpasti bahawa sesiapa yang meminum jus delima tiga kali atau lebih setiap minggu dapat menurunkan 76 peratus pertumbuhan tanda penyakit Alzheimer’s daripada mereka yang meminum kurang daripada satu sajian setiap minggu.

MENGURANGKAN BATUK DAN ASTHMA
Kandungan asid askorbik (vitamin C) yang tinggi pada buah ini merupakan ejen anti-radangan yang hebat. Ia akan mengurangkan bunyi dehitan pada pengidap asthma dan lelah.

MENGANDUNGI KEPELBAGAIAN VITAMIN
Delima mengandungi ‘potassium’ yang tinggi, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah (ibu yang baru pertama kali hamil atau lebih dari 3 kali kehamilan). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah, dan juga menguatkan jantung.

DELIMA AMAT DISYORKAN DIAMBIL OLEH IBU-IBU HAMIL
Jika diambil semasa awal kehamilan, ia dapat mengelakkan 'morning sickness'
menjaga degupan jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya).
menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur (kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yang dikandung)
kulit bayi anda sihat, gebu dan cantik

MELINDUNGI OTAK BAYI
Kajian Pediatrik mendapati meminum jus delima semasa mengandung dapat melindungi otak bayi semasa kelahiran. Jus delima juga dapat membantu pengguna untuk mendapatkan bayi yang sihat. Beberapa tahun lepas, doktor mengesahkan bahawa ketidakcukupan asid folik (folate) boleh menyebabkan tiub saraf yang cacat seperti kerosakan pada tulang belakang dan sumbing pada lelangit bibir untuk bayi. Itulah sebabnya kenapa Persatuan Perubatan Amerika mencadangkan supaya semua ibu yang mengandung mengambil supplemen yang mempunyai asid folik setiap hari. Jus delima memenuhi bekalan asid folik sebaik seperti vitamin dan mineral yang penting untuk perkembangan bayi. Sebagai tambahan, kebaikan jus delima adalah mengandungi ‘potassium’ di mana ia dapat mengelakkan kekejangan kaki yang biasanya dihadapi oleh ibu mengandung pada waktu malam.

Buah delima menjadi simbol kesuburan bagi perkahwinan masyarakat di Timur Tengah. Manakala dalam agama Kristian, buah delima menjadi simbol kebangkitan semula dan kehidupan yang kekal serta dalam agama Buddha, buah delima dikatakan buah yang berkat selain daripada buah limau dan pic. Di China pula, buah delima menjadi satu simbol kesuburan, rezeki yang melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang diberkati.

Namun, dalam Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh dinikmati oleh umat manusia yang menunjukkan tanda- tanda kekuasaanNya sebagaimana yang termaktub dalam firmanNya di dalam surah al An’am ayat 99 dan ayat 141.

Mengikut sejarah, buah delima secara tradisionalnya melambangkan kesuburan. Buah delima telah ditanam di Mesir sebelum zaman Nabi Musa. Ia telah ditemui di lembah Indus pada zaman awal dan terdapat perkataan Sanskrit untuk delima.



sumber dari: http://zainabbujangbiz.blogspot.com

Tuesday, 25 March 2014

The Candlenut Kitchen








sumber dari: http://www.candlenutkitchen.com/

Juara Candlenut Body Creme





A rich, luxurious body cream that provides the nourishing benefits of candlenut oil, used for centuries in Indonesia to moisturize dry, rough skin. The unique properties of candlenut oil allow for superior skin penetration with a soft, velvet finish.



sumber dari: http://www.skinstore.com/

Hawaiian Store





お問い合わせ




sumber dari: http://www.candlenuts-kobe.com/contact




Natural Candlenuts Oil Aleu Adamas







  • Membantu menebalkan rambut
  • Membantu menyuburkan rambut
  • Membantu menguatkan pertumbuhan akar rambut
  • Membantu mencegah dan mengurangi rambut rontok
  • Membantu merawat rambut agar tetap sehat dan lebih hitam
  • Baik untuk bayi/balita dan anak-anak guna merangsang pertumbuhan rambut dan alis
  • Membantu mencegah uban
  • Membantu mengkilaukan rambut



sumber dari: http://groupon.co.id/product/

Saturday, 22 March 2014

Khasiat tolbutamide dalam bawang merah






Bawang merah sudah lama menduduki tempat terhormat dalam ilmu kedokteran sebagai “obat” diabetes. Penelitian-penelitian modern memperlihatkan, bawang merah memiliki “kekuatan” menurunkan gula darah, dan dayanya dimiliki pada kadar yang ditemukan dalam makanan.
Para peneliti India yang melakukan pemberian bawang merah, baik berupa jus maupun bawang merah “bulat” alias masih utuh, sebesar 25-200 gram pada subjek yang ditelitinya, mendapatkan bahwa makin banyak bawang merah yang diberikan, makin besar gula darah yang berkurang. Tak ada perbedaan antara bawang merah mentah dan bawang merah yang telah direbus.

Menurut teori tim peneliti, bawang merah mempengaruhi metabolisme gula dalam hati, atau metabolisme pelepasan insulin, dan/atau mencegah perusakan insulin. “Agen” yang mungkin mempunyai kemampuan hipoglikemia, menurunkan kadar gula darah, aktif itu adalah allyl propyl disulfide dan allicin. Bukti eksperimen dan klinis menunjukkan bahwa allyl propyl disulfide menurunkan gula darah dengan cara meningkatkan “masa hidup” (lifespan) insulin.

Sebenarnya, sudah sejak tahun 1923 ilmuwan-ilmuwan mendeteksi terdapatnya depressor gula darah dalam bawang merah, dan pada 1960-an, para peneliti berhasil mengisolasi senyawa antidiabetes dari bawang merah yang bekerja mirip dengan obat farmasi antidiabetes umum, dikenal sebagai tolbutamide, yang sering dipakai untuk mengurangi kadar gula darah. Cara kerja tolbutamide ialah merangsang sintesis dan pengeluaran insulin. Pada kelinci percobaan, ekstrak bawang merah memperlihatkan, 77 persen sama efektifnya dengan dosis standar tolbutamide.

Hasil penelitian lain menunjukkan, bawang merah mempunyai efek menurunkan gula dan lemak darah. Oleh sebab itu, dianjurkan untuk menambahkan bawang merah ke dalam setiap hidangan makanan. Bawang merah dapat digunakan setelah makan dalam jumlah bebas.



sumber dari: http://achoxz.wordpress.com/

Neonisasi Bawang Merah





Neonisasi bawang merah




sumber dari: http://www.pictures.mymapsof.com/

Manfaat Bawang Putih Untuk Kesehatan Kita




Bawang putih bukan hanya digunakan sebagai bumbu masakan akan tetapi bisa juga untuk Mengobati penyakit flu dan batuk.


manfaat bawang putih


  • Berdasarkan penelitian yang dilakukan oleh peneliti dari Universitas Brigham Young, Utah, di tahun 1992 menemukan bahwa bawang putih yang di tumbuk dan dicampur dengan minyak dapat membunuh 2 macam penyakit herpes serta rhinivirus tipe 2 yang biasanya menyebabkan flu. Bawang putih juga mengandung sulfur (zat belerang)yang dapat melegakan saluran pernapasan serta membantu mengeluarkan lendir.
Anda dapat memakan bawang putih mentah sebanyak-banyaknya ketika Anda merasa sakit flu. Ketika Anda sakit batuk, Anda dapat mencampurkan potongan bawang kedalam susu panas dan meminumnya hangat-hangat.



sumber dari: http://www.manfaatpedia.com/

Bawang Putih Bawang Merah Papercraft





Bawang Putih Bawang Merah Papercraft



sumber dari: http://www.papercraftsquare.com/

memperbaiki kesehatan rambut




Selain memberi aroma yang wangi pada masakan, bawang merah juga sering digunakan sebagai campuran acar. Namun manfaat bawang merah tidak hanya untuk pelengkap makanan saja tapi dapat dimanfaatkan untuk pengobatan tradisional, bahkan ramuan yang terbuat dari bawang merah telah digunakan pada zaman Mesir kuno.



Bawang merah merupakan salah satu bahan dapur yang ampuh dalam memperbaiki kesehatan rambut. Anda mungkin membenci bawang merah karena baunya yang menyengat dan seringkali membuat mata terasa pedih. Namun, bawang merah sangat baik bagi kesehatan rambut dan dapat mengatasi berbagai masalah rambut seperti rambut rontok dan bercabang.



sumber dari: http://www.manfaatpedia.com/

Garlic Press




Garlic_press-1
Garlic_press-2




Tuesday, 18 March 2014

menyembuhkan sakit telinga





Asam Gelugor


Garnicia atroviridis atau yang lebih dikenal dengan nama Asam Gelugor merupakan salah satu bumbu masakan yang dapat memberi citarasa asam segar. Biasanya asam gelugor diolah dengan cara diiris tipis kemudian di jemur sampai kering. Asam gelugor kering inilah yang digunakan sebagai bumbu pemberi rasa asam pada masakan.

Khasiat yang terdapat dalam buah yang berwarna hijau atau kuning ini adalah mampu menurunkan berat badan dengan mengekang nafsu makan dan membantu penguraian lemak dalam tubuh.  Selain itu asam gelugor juga mampu mengatasi penyakit cacingan, masalah haid, dan radang gusi.

Untuk membantu menyembuhkan sakit telinga, rebus daun dan akar asam gelugur dengan air. Diamkan sampai dingin lalu teteskan ke dalam telinga sebanyak 3-4 tetes. Lakukan rutin 3 kali sehari.



sumber dari: http://rempahdanbumbu.com/info-bumbu/asam-gelugor/

Petua Sakit Tekak





batuk-dan-sakit-tekak


Petua pertama yang saya dapat dari Google. Guna asam jawa. Perah dalam air .. kemudian minum. Nak taruk gula atau bahan manis .. ikut suka hati korang la. Janji .. jangan manis sangat. Nanti sakit lain pula yang datang.

Yang kedua .. guna asam keping. Ambil beberapa keping asam gelugur, kemudian bakar hingga hangus. Selepas itu, tumbuk dan gaulkan dengan sedikit air sirih. Kemudian sapukan pada bahagian tekak yang sakit. Insya Allah .. sakit tekak anda akan cepat sembuh. Emm .. yang nie, saya susah sikit nak ikut. Kalau setakat asam keping tu .. boleh la cari kat dapur. Tapi yang bab air sirih tu .. mana la nak cari malam² buta nie. Kalau kat kampung .. lain la.

Petua No3 .. kena guna buah kembang semangkuk. Kena rendamkan sebiji .. dalam sebuah mangkuk dan minum airnya. Kalau nak dua tiga biji tu (kasi extra power) .. terpulang kepada anda. Saya tak kisah. Tapi syarat utamanya .. mesti kena rendam dalam mangkuk. Kalau guna cawan ke .. pinggan ke .. tak mujarab. Sebab dah tak sama perkataan 'mangkuk'. Nie bukan saya yang cakap ekk! Ahli nujum yang cakap! Hehehe ..

No 4 pula .. kira first time bagi saya. Bahannya .. Sundae cone McDonalds a.k.a McD. Murah dan mudah dicari. Kalau nak .. pergi je McD .. beli Sundae cone satu. Kemudian makan. Harga pun murah .. dalam RM 1.05 macam tu. Kemujarabannya .. saya tak berapa pasti sebab tak pernah try lagi. Esok .. mungkin boleh kot. Tapi yang tertulis kat sini .. katanya .. doktor pun suggest macam tu. Huhuhu! Senang betul doktor tu kan! Suruh makan McD je dari ubat.

Anastasyea : Asam jawa dah habis .. asam boi ada la. Boleh kot!




sumber dari: http://www.anastasyea.com/2011/02/petua-sakit-tekak