khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Saturday, 29 June 2013

bunga cekur.....kembang di pagi hari







sumber dari: rinimemories.blogspot.com

mengurangkan pigmentasi






CURCUMIN AROMATICA ( Kunyit LIAR ): 
Mengandungi sifat-sifat anti bakteria, antimikrob, anti-radang dan. 
Membantu untuk mengurangkan pigmentasi  , menghentikan jerawat 
dan memberi efek warna kulit yang sekata.



sumber dari: suffygrooming.blogspot.com

cekur batik




Cekur Batik - Kaempferia Atrovirens



sumber dari: worldisround.com

pengurusan jerawat yang maksimum






KAEMPFERIA GALANGGA ( Ubi Cekur ) :  
Herba untuk rawatan beberapa penyakit kulit kulat dan bakteria. 
Sangat bagus terhadap jerawat Propionibacterium, dengan pengurusan jerawat yang maksimum.


sumber dari: suffygrooming.blogspot.com

penambah rasa makanan







sumber dari: smkmenglembu.com

mengempiskan perut dan melangsingkan badan






Tengah hari ni saya nak postkan tips mengempiskan perut. Pada mereka yang baru bersalin waktu berpantang adalah waktu terbaik untuk mengempiskan perut. Pakai saja bengkung bersalin tu sehingga 44 hari. Juga hanya tanggal waktu nak mandi sahaja. Selepas mandi pakai bengkung semula.

Cara ini lebih berkesan kerana jika kita tidak memakai bengkung, kita mempunyai potensi untuk makan lebih dari yang patut. Ada juga yang memakai bengkung di sebelah pagi tetapi menanggalkannya di waktu petang dan berlarutan sehingga malam. Cara ini kurang efektif kerana kita tidak bersungguh-sungguh dan sudah tentu kita tidak boleh merungut jika sehabis pantang perut kita masih menggeleber!

Baiklah jom kita lihat satu persatu petua yang saya kumpul dari sebuah majalah dan buku petua. Mudah-mudahan hasilnya menggembirakan kita ya!Sangat mudah kerana bahan-bahan yang di gunakan adalah bahan yang murah malah boleh di pasar atau di tanam sendiri. Jadi kepada pembaca yang mahu mencuba petua-petua di bawah jangan lepaskan peluang.

1.Kempiskan perut dengan Asam Keping.
-Ambil satu atau 2 keping asam keping dan masukkan ke dalam segelas air panas..
-Biar beberapa jam sehingga asam keping menjadi kembang & air menjadi suam..
-Minum setiap pagi dan malam.
-Jika di amalkan selalu insyaalah perut yang buncit akan berkurangan.

2.Lansing dengan teh dan limau kasturi.
-Sebelum sarapan pagi elok di amalkan minum teh tanpa gula.
-Perahkan jus limau kasturi ke dalam teh anda.

3.Lansing dengan daun cekur.
-Ambil segenggam daun cekur, tepung beras,asam jawa,gula merah, gula pasir & garam.
-Campurkan kesemua bahan tadi dan di tumbuk.
-Masukkan 1/2 gelas air.
-Tapis dan minum selama 4 hari berturut- turut.

4.Khasiat asam jawa.
-Ramas air asam jawa dalam 1 gelas.
-Masukkan air tadi ke dalam peti sejuk.
-Minum air tersebut selepas makan tengah hari atau selepas makan malam.
-Lemak di badan pasti akan berkurangan.

5.Lansing dengan biji manjakani.
-Ambil 4 biji manjakani, 5 biji lada hitam dan 3 ulas bawang putih.
-Campur kesemua bahan tadi dan di rebus di dalam periuk tanah.
-Biar mendidih dan di sejukkan.
-Minum air rebusan ini 2 hari berturut-turut.
-Ia melansingkan badan di samping merawat luka dalaman bagi ibu yang baru bersalin.

6.Temu hitam.
-25 gm temu hitam
-25 gm bonglai
-Air 400 ml
-Rebus kesemua bahan tadi ke dalam air sehingga menjadi 200 ml.
-Selepas suam, masukkan sedikit jus limau nipis dan minum setiap hari semasa berpantang.

Kepada pembaca yang ingin dan sedang mencuba petua ini nanti bagi tahulah kepada pembaca blog yang lain. Mungkin kejayaan anda akan menjadi inspirasi kepada mereka yang mungkin gagal dalam usaha mereka selama ini.

Selamat mengempiskan perut!


sumber dari: maugemuk.com

bedengan cekur








sumber dari: tanamanherbal.info

Hilangkan Nafas Berbau






Anda menghadapi masalah mulut berbau / nafas berbau ?

Perkara ini memang membuatkan kita berasa malu unuk bercakap dengan orang ramai. Cubalah amalkan mana-mana petua mudah di bawah ini, insyaAllah dapat mengatasi masalah mulut berbau / nafas berbau dengan berkesan.

1) Ambil anggaran 15 helai pucuk jambu batu atau daun yang muda. Tumbuk hingga lumat dan masukkan ke dalam gelas yang berisi separu air. Tambahkan sedikit garam dan kacau. Tapis dan ambil airnya untuk dikumur sebanyak 2-3 kali sehari. Amalkan selalu.

2) Ambil 3 batang serai wangi dan 3 biji kulit limau kasturi. Tumbuk kedua-duanya hingga lumat. Masukkan ke dalam periuk kecil dan tuang air sehingga 3/4 tinggi periuk Masak sehingga mendidih. Setelah mendidih, tutup api dan biarka sejuk. Tapis dan ambil airnya untuk dikumur sebanyak 2-3 kali sehari. Amalkan selalu.

3)Rendam beberapa helai daun sirih dalam air suam seama 5 minit. Minum air tersebut. Amalkan setiap hari.

4) Ambil beberapa helai daun sirih. Ramas hingga keluar jusnya. Masukkan ke dalam air kosong dan kacau hingga sebati. Tapis dan minum. Amalkan setiap hari.

5)Ambil beberapa kuntum bunga cengkih dan masukkan ke dalam segelas air suam. Biarkan selama 5 minit dan kumur dengan air itu. Amalakan 2 kali sehari setiap hari.

6)Kunyah sebatang kayu manis yang kecil setiap malam sebelum tidur. Telan airnya, hampasnya dibuang. Amalkan setiap malam.



sumber dari: maugemuk.com

Telur Pindang Cik Manggis










Tengok kat atas ni....haa...telur pindang!!!walaupun rupanya tak cantik tapi Cm tetap seronok kerana berjaya buat telur pindang sendiri...first time cuba ni.Rasanya tetap rasa telur pindang walau rupanya agak jelik hehe.Penat Cm  dengan atiqa mencari daun daun herba yang diperlukan dikawasan tempat kami berjogging...berhampiran p10 putrajaya.



Ini lah daun daun yang diperlukan untuk membuat telur pindang.

Bahannya:
telur ayam
Daun senduduk,
Daun mengkudu,
daun salam
daun kunyit.
Lengkuas-diketuk
Daun pandan
Daun lengkuas
daun serai wangi,
Kulit bawang
kicap manis
Ketumbar biji
Jintan manis
Jintan putih.
serai
1 ketul asam jawa.
 Garam,


susunkan daun daun dan bahan bahannya yang diperlukan  kedalam periuk baru susunkan telur diatasnya.







garam,kicap


Ketumbar,kulit bawang dan asam jawa


Ketumbar,jintan manis dan jintan putih dikisar kasar.Masukkan semua bahan bahan ini kedalam periuk dan tutup telur dengan daun daun yang selebihnya.Tuangkan kicap (1 cawan) dan garam(2 tbsp).masukkan air yang mencukupi dan rebus telur dengan api yang perlahan..opps jangan lupa asam jawa tu ya ...kena masukkan jugak .

.Malamnya Cm padamkan api dapur dan sambung merebus besoknya.Oleh kerana Telur 15 biji je jadi masa rebus tu tak lama.Jika 1000 biji  telur kena lah rebus 3 hari 3 malam..hehe jadi hikayat 1001 malam nak rebus telur pindang ni hehe.



sumber dari: mamakitchen-makcikmanggis.blogspot.com

mencegah keguguran







sumber dari: smkmenglembu.com

Petua Hilangkan Panau




Anda menghadapi masalah kulit berpanau?

Cubalah hilangkan panau dengan petua-petua di bawah:

- Ambil halia sebesar ibu jari dan tumbuk hingga lumat. Tepekkan halia yang telah ditumbuk pada bahagian kulit yang berpanau. Biarkan selama 15-20 minit. Amalkan selalu.

- Tenyehkan pucuk lada pada bahagian kulit yang bepanau. Amalkan selalu.

- Tumbuk 2 ulas bawang putih bersama sedikit halia. Sapukan pada bahagian kulit yang berpanau. Biarkan sehingga kering. Amalkan setiap hari.

- Tumbuk beberapa ketul lengkuas dan ambil air perahannya. Sapu air lengkuas pada bahagian kulit yang berpanau. Sementara itu jangan makan makanan yang mengandungi lenkuas. Amalkan selalu.

- Tumbuk beberapa helai daun lengkuas dan ambil air perahannya. Sapukan air perahan tersebut pada bahagian kulit yang berpanau. Sementara itu jangan makan makanan yang mengandungi lenkuas. Amalkan selalu.

- Tumbuk daun pinang hingga lumat dan sapukan pada bahagian kulit yang berpanau. Amalkan selalu.
- Ambil air perahan buah pinang dan sapukan pada bahagian kulit yang berpanau. Amalkan selalu.

- Tumbuk beberapa helai daun belimbing hingga lumat. Campurkan dengan sedikit asam jawa dan sedikit beras. Tempekkan pada bahagian yang berpanau. Amalkan setiap hari.

- Campurkan secekak daun kesum dengan minyak tanah. Gosokkan pada bahagian kulit yang berpanau. Aalkan setiap hari.

- Tumbuk beberapa helai daun gelenggang hingga lumat. Sapukan pada bahagian kulit yang berpanau dan biarkan selama 15-20 minit. Bilas hingga bersih. Amalkan selalu.


sumber dari: maugemuk.com

Friday, 28 June 2013

Pokok buah keras









pecahkan buah keras dgn penumbuk






Cikgu Hasyim lagilah selamba pecahkan buah keras dgn penumbuk   




sumber dari: shw.lianpadukan.fotopages.com

RAHSIA "BUAH KERAS" DALAM MASAKAN..




rsz_buah_keras


Kali ni mat nak sentuh sikit pasal 'buah keras' yang sering mat gunakan dalam penyediaan resipi  masakan seharian, terutama dalam sambal, gulai dan sebagainya. Kerap juga yang tinggalkan komen di blog dan FB bertanya, "kenapa guna buah keras?".."apa fungsinya?"...."boleh ganti dengan apa selain buah keras?". Sebelum kita bercerita lebih lanjut, kasi buah keras memperkenalakn diri dulu. Buah keras atau dalam bahasa inggeris dipanggail candlenut, begitu sinonim dengan masyarakat Nusantara terutama di Indonesia dan di sana, buah keras dipanggil 'kemiri'. Di Malaysia penggunaan meluas buah keras banyak dipelopori oleh orang2 melayu dan peranakan baba nyonya, terutama dalam masakan mereka. 

Buah keras mengandungi kandungan minyak yang tinggi, ini menyebabkan penggunaannya dalam masakan memberi rasa lemak, berkrim dan secara tidak langsung memekatkan kuah. Selain buah keras, anda boleh menggantikannya dengan kacang 'macadamia', tapi pada mat harga kacang tu agak mahal di Malaysia berbanding buah keras. Pokok buah keras boleh meninggi sehingga 15 - 25 meter. Dengan dahan2nya merambak. Daunnya berbentuk bujur telur tetapi berbucu 3 atau 5. Buah keras disaluti tempurung yang keras. Buah keras yang matang perlu dipecahkan untuk mendapat isinya.

Buah keras tak perlu guna banyak dalam satu2 resipi, namun ia bergantung pada kuantiti masakan anda. 2 - 3 biji sudah memadai untuk sambal tumis yang menggunakan kurang lebih 1 1/2 cawan cili kisar. Begitu juga untuk gulai atau asam pedas, buah keras dikisar bersama bahan2 rencah sebelum ditumis hingga harum. Untuk lebih mengetahui kegunaan buah keras selain dalam masakan, anda boleh lah google....moga entri ringkas ini menjawab serba sedikit soalan perihal buah keras dalam masakan...terima kasih atas masa anda.....salam sayang dari DTS - MAT GEBU.....



sumber dari: tiffinbiru.com

buah keras rupanya seperti biji getah






Dibilang emak, buah keras rupanya seperti biji getah. Diingat si bungaOren rupa buah keras adalah seperti apabila biji getah dibuang kulitnya.

Sungguh bungaOren tersalah sangkanya. Jauh sungguh rupa parasnya. Dush..! (-_-)y



sumber dari: bungaoren.blogspot.com

Petua Menambah Denyut Jantung







Cara membuat dan menggunakan :


Bunga cengkih yang sudah kering di kunyah lalu di telan airnya dan harus di lakukan setiap hari, kerana minyak cengkih dapat memperkuat lendir usus dan perut serta menambah jumlah darah putih.



sumber dari: wannurapetuaamalan.wordpress.com

rambut hitam, lebat dan berkilat






Ini dia!
Buah keras tu bakar dia kat api sampai rentung pastu tumbuk 
( guna lesung batu yg bersih aik! kang pijau anak korang) 
tumbuk sampai keluar minyak mcm kerisik tu..
Pastu lumurkan satu kepala lepas mandi. 
Amalkan selalu...

Insyaallah rambut yg tumbuh nanti hitam, lebat dan berkilat


sumber dari: ogysijemariseni.blogspot.com

Petua menghitamkan alis mata






Cara membuat dan menggunakan :

5-7 biji cengkih kering dibakar sampai hangus, kemudian di tumbuk sampai halus dan di tambah minyak kemiri (buah keras) secukupnya, sapukan pada alis mata pada siang hari.


sumber dari: wannurapetuaamalan.wordpress.com

known as candleberry






The candlenut (Aleurites moluccana) is a flowering tree in the spurge family Euphorbiaceae.
It is also known as candleberry, Indian walnut, kemiri, Varnish tree, Nuez de la India, buah keras or kukui nut tree.

The tree has been around for hundreds of years, hence making it difficult to establish its native range. Today, it is found in new and old world tropics.
It grows to a height of 15–25m, with wide spreading or pendulous branches with pale green, simple ovate leaves.

The nut is round, four to six cm in diameter, with a hard seed inside the shell which has a high oil content.
In some countries, its oil is used as a herbal treatment, a hair stimulant or additive to hair treatments.
The nut is often used in Indonesian and Malaysian cuisine to thicken curries and stews. In Indonesia, it is called kemiri while in Malay, it is called buah keras.

In the Philippines, it is traditionally known as lumbang or jatropha, as it is commonly referred to. In Hawaii it is called kukui.

A Hawaiian condiment known as Inamona is made from roasted kukui mixed into paste with salt.
In ancient Hawaii, kukui nuts were burned to provide light. They also extract oil from the nut and burned it in a stone oil lamp called a kukui hele po (light, darkness goes) with a wick made of kapa cloth.

Several parts of the plant are also used in traditional medicine in Sumatra, Java, Malaysia and Hawaii.
In Tonga, ripe nuts named tuitui are pounded into a paste and used as soap or shampoo.
Modern cultivation is mostly for the oil but most of the oil derived is used locally.
In plantations, each tree will produce 30 to 80kg of nuts, and the nuts yield 15 to 20% of their weight in oil.


sumber dari: kuali.com

madu boleh menjadi antibiotik dan antiseptik




honey bees


Dalam sejarah Islam fakta madu yang amat popular dirakam di dalam Al-Quran [16] Surah An-Nahl [Ayat 69] melalui perintah Allah Subhanahu Wata’ala kepada lebah;

“Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutilah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkanNya kepadamu. Dengan itu keluarlah dari badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda (membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.”

A. Penyembuh Yang Mujarab
“Ambillah, pergunakanlah olehmu sekalian akan dua penyembuh iaitu Madu dan Al-Quran”.
(Riwayat Ibnu Majah)

Kita perlu mengambil madu setiap hari untuk kekal sihat kerana ia bukan sekadar membekalkan banyak zat malah juga didapati boleh meningkatkan tenaga, merangsang dan memperbaiki aliran darah.

B. Kuasa mencerdaskan Otak
Madu juga kaya dengan fruktosa iaitu gula ringkas yang boleh diserap terus ke dalam darah untuk memberi tenaga segera. Tidak hairanlah para penyelidik menggelar madu sebagai agen untuk mencerdaskan otak kerana apabila aliran darah lancar, lebih banyak oksigen dapat dibawa ke otak.

C. Antioksida & Menghenti Serangan Bakteria
Sungguh menarik, madu boleh menjadi antibiotik dan antiseptik bagi melawan jangkitan bakteria samada dalaman dan luaran.
Kajian penyelidik Universiti Wales mendapati bahawa madu boleh menghentikan aktiviti bakteria yang menyerang luka dan menghalang jangkitan daripada terus merebak. Benarlah seperti pesan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam;

Dari Abu Hurairah, kata beliau:  Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:

“Barangsiapa yang menjilat madu sebanyak tiga kali pagi setiap bulan, maka dia tidak akan terkena cubaan yang besar.”

Secara umumnya setiap titis madu mengandungi:
Vitamin – A, B1, B2, B3, C, D, E dan K
Garam Galian – Kalsium, Fosforus, Sulfur, Zat Besi, Karbon, Magnesium, Natrium, Kalium, Klorin, Iodoin, Kuprum, Mangan, Silika
Beta Karoten
Gula – Glukosa, Fruktosa dan Sakarin


sumber dari: barakahniaga.wordpress.com

minyak buah keras




Minyak Buah Keras



sumber dari: stokisonline.com.my

menghasilkan dakwat






DAKWAT daripada kulit buah delima dan buah manjakani? Mungkin agak pelik didengar tetapi itulah bahan mentah utama yang digunakan untuk menghasilkan dakwat pada zaman dahulu. Dakwat unik ini digunakan untuk menulis seni khat.

Bukan hanya kulit buah delima dan buah manjakani boleh dijadikan dakwat, malah beras, bunga lawang dan cengkih turut mampu dijadikan dakwat.

Walaupun hanya terhad kepada warna-warna tertentu sahaja, tetapi dakwat tradisional ini mampu divariasikan warnanya dengan menggunakan bahan semula jadi lain, contohnya daun pandan untuk mendapatkan warna hijau.

Selain itu, penggunaan halia, kunyit dan kulit kayu manis untuk dijadikan dakwat juga mampu mengeluarkan bau wangi pada dakwat.

Menurut Pereka Kaligrafi Institut Al-Quran Terengganu (IAT), Mohd. Shafiq Mohamad, 22, dakwat tradisional ini amat mesra alam dan hasil dakwat berwarna hitam lebih hitam daripada dakwat yang ada di pasaran sekarang.

Katanya, kesukaran untuk mengadun dan memproses bahan mentah tersebut menyebabkannya tidak digunakan pada zaman ini.

"Faktor pelbagai jenis dakwat yang ada di pasaran sekarang lebih mudah didapati menjadikan dakwat tradisional tidak relevan untuk digunakan dalam menulis khat," katanya.

Beliau ketika ditemui KOSMO! di kiosnya sempena Pameran Keunggulan Jawi di Muzium Negeri Terengganu yang berlangsung selama dua bulan bermula 18 Mac lalu menambah:
"Jika ia diadun dengan cara yang betul, ia boleh menjadi dakwat berkualiti setaraf dengan dakwat yang dihasilkan di luar negara".

Katanya, pelajar di IAT juga diberikan pendedahan dalam mempelajari cara-cara membuat dakwat daripada bahan-bahan tersebut.

"Dakwat tradisional untuk menulis seni khat ini kebiasaannya disimpan di dalam bekas khas dengan dimasukkan benang sutera kasar atau span ke dalamnya.

"Ia bertujuan untuk mengelakkan mata pen daripada cepat rosak dan juga mengelak dakwat tersebut melekat terlalu banyak ketika menulis," katanya.

Tambah Mohd. Shafiq, cara pembuatan dakwat yang dihasilkan daripada kulit buah delima adalah dengan membakar kulit buah delima masam sehingga menjadi arang.

Ia kemudiannya dicampur dengan susu cair dan gam Arab cair yang boleh didapati di mana-mana kedai.
"Seterusnya, ia dijadikan beberapa ketulan kecil dan dikeringkan di tempat teduh sebelum boleh digunakan.
"Gam Arab adalah ramuan wajib digunakan dalam proses membuat dakwat tradisional ini yang bertujuan untuk menjadikan dakwat tersebut melekat pada permukaan yang hendak ditulis," katanya.




Katanya, bagi menghasilkan dakwat berwarna merah, jenis buah yang boleh digunakan ialah buah manjakani atau buah keras.

Buah berkenaan, katanya, perlu ditumbuk atau dikisar sebelum dicampurkan dengan air mawar.
"Kemudian adunan ini dijemur di bawah panas matahari selama 40 hari sebelum dimasak dengan api yang kecil sehingga mengeluarkan cecair berwarna merah.

"Ia kemudian ditapis sebelum dicampur dengan gam Arab dan ditapis buat kali kedua sebelum boleh digunakan," katanya.

Beras yang dijadikan nasi dan merupakan makanan ruji penduduk Asia juga mampu menghasilkan dakwat berwarna coklat tua jika diadun dengan cara yang betul.
Katanya, beras perlu dikeringkan dan digoreng sehingga bertukar warna hitam sebelum ditambah dengan air dan gam Arab.

"Jangan tidak tahu pula, jelaga juga mampu dijadikan dakwat apabila dicampurkan dengan air, garam, gam Arab, buah keras, sulfat besi dan sedikit madu.
"Kesemua bahan tersebut kecuali jelaga, perlu dimasukkan ke dalam periuk di atas api kecil dan dikacau sehingga dua jam," katanya.

Tambah beliau, bahan-bahan berkenaan kemudian ditapis dengan kain jarang dan sebelum ditambah dengan jelaga itu, ia perlu dimasak selama setengah jam.
Katanya, apabila sudah masak, ia sekali lagi perlu ditapis dan dimasukkan ke dalam botol sebelum digunakan untuk menulis seni khat.

"Namun, faktor kepayahan pembuatannya menyebabkan penggemar seni khat tidak lagi menggunakan dakwat tradisional dalam menghasilkan karya masing-masing.
"Selain tidak mampu bertahan lama di permukaan yang ditulis, ia juga perlu dibuat dengan cara yang betul dengan berpandukan kepada sukatan yang diberikan," katanya.
Kini, katanya, penciptaan dakwat pelbagai jenama di pasaran dengan pelbagai kualiti tidak memungkinkan penulis seni khat menggunakan dakwat tradisional ini lagi.

"Bagaimanapun, selepas mengetahui kulit buah delima boleh dijadikan dakwat yang lebih bermutu tinggi, mungkin ramai penggemar buah delima akan berfikir dua kali sebelum mencampakkan kulit buah berkenaan seperti yang dilakukan sebelum ini," katanya.


sumber dari: kosmo.com.my

Wednesday, 26 June 2013

Saidina Ali dan Buah Delima






Dikisahkan oleh Ka’ab bin Akhbar.
Ketika Siti Fatimah Az Zahra, Puteri Rasulullah SAW, sekaligus istri kepada Sayidina Ali bin Abi Thalib sakit, ia ditanya oleh Sayidina Ali,  ” Wahai Fatimah, adakah engkau menginginkan sesuatu?”
“Wahai Suamiku, aku ingin buah delima”, Jawabnya.
Sayidina Ali termenung, sebab ia merasa tidak memiliki wang sedikitpun. Namun, ia segera berangkat dan berusaha untuk mencari wang satu dirham. Maka akhirnya Sayidina Ali mendapatkan wang itu dan kemudian ia pergi ke pasar untuk membeli buah delima dan segera kembali pulang.
Namun di tengah perjalanan menuju rumahnya, tiba-tiba ia melihat seseorang yang tengah terbaring sakit di tepi jalan, maka Sayidina Ali pun berhenti dan menghampirinya.
“Wahai orang tua, apa yang diingini oleh hatimu?”, tanya Sayidina Ali.
“Wahai Ali, sudah lima hari aku terbaring sakit di tempat ini, banyak orang berlalu, namun tak ada seorang pun dari mereka yang mahu peduli kepadaku. Aku ingin sekali makan buah delima.” Jawab orang tua tersebut.
Mendengar jawabannya, Sayidina Ali terdiam, sambil berkata dalam hati,
“Buah delima yang hanya satu buah ini, sengaja telah aku beli untuk Isteriku, kalau aku berikan kepada orang ini, pasti Fatimah akan sedih. Namun jika tidak aku berikan ertinya aku tidak menepati firman Allah,
“Terhadap si pengemis, engkau janganlah menghardiknya. ” (QS. Al-Dhuha : 10).
Juga sabda Nabi SAW, ” janganlah sekali-kali engkau menolak pengemis, sekalipun ia di atas kenderaan”.
Maka kemudian Sayidina Ali membelah buah delima itu menjadi dua bahagian, separuh untuk orang tua itu dan separuh lagi untuk Siti Fatimah.
Sesampai di rumah ia menceritakan peristiwa itu kepada Isterinya, dan Siti Fatimah berkata kepadanya,
“Wahai Suamiku, kenapa engkau bersedih, demi Allah yang maha Perkasa dan Maha Agung, ketika engkau memberikan buah delima kepada orang tua itu, maka puaslah hatiku dan lenyaplah keinginanku pada buah delima itu.”
Mendengar kenyataan Isterinya itu Sayidina Ali merasa sangat gembira.
Tidak lama kemudian datanglah seorang tamu yang mengetuk pintu, lalu Sayidina Ali berkata, “Siapakah tuan?”
“Aku Salman Al Farisi,” Jawab orang yang mengetuk pintu itu.
Setelah pintu dibuka, Sayidina Ali melihat Salman membawa sebuah wadah tertutup, dan diletakkkan di depan Sayidina Ali, lalu Sayidina Ali bertanya,
“Dari manakah wadah ini wahai Salman ?”.
“Aku menghantarkannya untukmu dari Allah SWT melalui perantaraan Rasulullah SAW.” Jawabnya.
Setelah penutup wadah tersebut dibuka, terlihat di dalamnya ada Sembilan buah delima. Sayidina Ali terus berkata,
“Wahai Salman, jika ini memang untukku, pasti jumlahnya Sepuluh”.
Lalu ia membacakan firman Allah SWT,
“Barangsiapa membuat satu amal kebaikan, maka pasti baginya sepuluh kali ganda amalnya ( balasannya )”. ( Al-An’am : 160 )
Salman pun tertawa mendengarnya, sambil mengembalikan sebuah Delima yang ada ditangannya, seraya berkata,
“Wahai Ali, demi Allah, aku hanya sekadar menguji sejauh mana KEYAKINANMU terhadap firman Allah yang engkau bacakan sebentar tadi.”





sumber dari: qalamtimur.blogspot.com

mengurangkan aras kolesterol jahat




Photo: Khasiat Delima
Sihhah- Kurus Langsing Sihat

Pengambilan buah delima boleh menghalang pembentukan plaque daripada melonggok dalam salurdarah arteri, mengurangkan aras kolesterol jahat dan meningkatkan aras kolesterol baik. Delima boleh menurunkan tekanan sistolik sehingga 5 peratus. Fakta ini amat membantu dalam pengawalan penyakit jantung atau sistem kardiovaskular.




Pengambilan buah delima boleh menghalang pembentukan plaque daripada melonggok dalam salurdarah arteri, mengurangkan aras kolesterol jahat dan meningkatkan aras kolesterol baik. Delima boleh menurunkan tekanan sistolik sehingga 5 peratus. Fakta ini amat membantu dalam pengawalan penyakit jantung atau sistem kardiovaskular.


sumber dari: facebook.com/sihhahdelima

melebatkan Bulu Kening






Caranya mudah saja.. ambilkan sebiji buah keras(kemiri), bakar hingga hangus (hitam) . Dengan menggunakan sebatang lidi bersih , gosok/asah pada buah keras itu kemudian sapukan pada kening dan bentuklah dengan sebaiknya..Lakukan beberapa hari ,atau usapkan pada kening anak yang baru lahir.


sumber dari: liauprut.wordpress.com

citrus taste




KAFFIR LIME LEAF


Kaffir Lime Leaves are a popular ingredient in South East Asian cooking, such as Indonesian, Lao and Thai. They grow in pairs and have an intense flavour of citrus. Add one Kaffir Lime Leaf to Jasmine rice before steaming to give it a citrus taste or stir leaves through laksa or stirfrys towards the end of cooking.


sumber dari: gewurzhaus.com.au




Photo: Rahsia Penciptaan Buah Delima. Jom Baca :)

Minuman Delima Sihhah - Turun Berat & Kolestrol

Di dalam al Quran, terakam indah firman Allah yang bermaksud, " Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon kurma dan delima". [Surah al Rahman ayat 68]. Allah menyebut buah delima (rumman) sebanyak 3 kali di dalam ayatNya untuk menunjukkan betapa hebatnya penciptaan Allah itu dan ia juga disebut sebagai buahan daripada syurga. Mengapa begitu sekali pengiktirafan Allah terhadap buah delima sebagai anugerah kepada makhlukNya di muka bumi? Apakah keistimewaan di sebalik sebiji buah delima?

Jika ditinjau, delima yang berasal dari negara Iran dikenali sebagai Pinica granatum dalam istilah botani juga didapati di India, Afghanistan dan Syria. Pada zaman Nabi Musa as lagi, buah delima yang bermutu sudah ditanam di Palestin dan Lebanon. Buah delima menjadi simbol kesuburan bagi perkahwinan masyarakat di Timur Tengah. Manakala dalam agama Kristian, buah delima menjadi simbol kebangkitan semula dan kehidupan yang kekal serta dalam agama Buddha, buah delima dikatakan buah yang berkat selain daripada buah limau dan pic. Di China pula, buah delima menjadi satu simbol kesuburan, rezeki yang melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang diberkati. Namun, dalam Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh dinikmati oleh umat manusia yang menunjukkan tanda- tanda kekuasaanNya sebagaimana yang termaktub dalam firmanNya di dalam surah al An'am ayat 99 dan ayat 141.

Al Ghazali mengajak manusia agar merenung tentang penciptaan buah delima sebagai tanda kehebatan Allah di mana ia terbentuk seperti kantung- kantung kecil yang segar, dengan bahagian bawahnya besar dan bahagian atasnya tipisyang kelihatan seperti bukit.Kemasan yang tersusun rapi biji buah tersebut seakan disusun oleh manusia serta dibalut dengan kulit yang tipis seperti tenunan halus dan akhirnya ia dibalut dengan kulit yang tebal mengelilingi buah delima tersebut. Hikmah penciptaan buah delima dengan percaturan yang sebegitu rupa mempunyai nilai kehebatan tersendiri. Seandainya ia tidak dilapisi dengan lapisan yang halus itu, sudah tentu sari makanan tidak dapat sampai kepada biji buah delima tersebut. Dengan mendapat sari makanan itulah, buah delima mempunyai rasa manis tetapi akarnya sendiri mempunyai rasa yang amat pahit.. Lapisan yang membahagi ruang biji buah delima berfungsi untuk memelihara buahnya dan seluruh biji buah tersebut dilitupi dengan kulit yang keras tetapi rasanya agak pahit adalah untuk menjaganya bebas daripada segala hama. Sorotan tentang kejadian ini menunjukkan kepada kita betapa setiap kejadian yang Allah ciptakan mempunyai keistimewaan tersendiri.



Delima berasal dari Negara Iran dikenali sebagai Punica Granatumdalam istilah botani, juga boleh didapati di India, Afghanistan dan Syria. Di zaman Nabi Musa a.s. lagi, buah delima yang bermutu di tanam di Palestin dan Lebanon. Buah delima menjadi simbol kesuburan bagi perkahwinan masyarakat di Timur Tengah.Bagi agama Kristian, buah delima menjadi simbol kebangkitan semula dan kehidupan yang kekal serta dalam agama Buddha, buah delima dikatakan buah yang berkat selain daripada buah limau dan pic. Di China pula, buah delima menjadi simbol kesuburan, rezeki yzng melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang diberkati.

Dalam agama Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang terdapat didalam syurga yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh dinikmati oleh umat manusia yang menunjukkan tanda-tanda kekuasaanNya.

Dari sudut pemakanan, buah delima kaya dengan sodium dan mengandungi unsur-unsur nutrien seperti riboflavin, tiamin,niasin, vitamin C, kalsium dan fosforus. Manakala zat protein dan lemak hanyalah sedikit sahaja terkandung di dalamnya.Buah delima disarankan dimakan dalam mengimbangi pemakanan sempurna dari kelas buah-buahan.

Menurut Ibn Qayyim Al Jauziyah, buah delima bersifat panas dan amat baik untuk menguatkan perut, tekak, dada dan paru-paru kerana ia dapat melegakan batuk. Sepertimana sabda Nabi Muhammad SAW daripada Ali dan Abu Nu’aim yang bermaksud:

“Buah delima dan kulitnya dapat menguatkan perut untuk penghadaman”
.
Jus buah delima dapat memberikan zat kepada badan serta menyegarkan badan dan ianya dapat dihadamkan dengan cepat kerana ianya bersifat ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin di dalam perut. Ianya juga bertindak sebagai penawar yang baik untuk cirit-birit, anemia, tekanan darah tinggi dan atritis.Buah delima juga dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot.

Oleh kerana itu ia dapat menghilangkan keletihan.Bahagian kulit buah delima pula mengandungi sejenis alkaloid yang boleh mengawal beberapa jenis cacing seperti cacing pita yang mendiami perut manusia.
Rasanya yang pahit tidak sesuai untuk dimakan tidak seperti bijinya yang manis, manfaat dari rasa pahit tersebut dapat menghapuskan cacing pita dalam perut manusia.Kulitnya yang tebal pula betanggungjawab melindungi buah delima supaya dapat disimpan dengan mutu yang baik.


sumber dari: barakahniaga.wordpress.com

menghilangkan lebam






Ambillah halia dan ditumbuk lumat sehingga mengeluarkan air dari halia tadi.
usapkan kebibir anda setiap malam sebelum masuk tidur dan biarkan kering sendiri. Untuk melembabkan bibir juga, anda ambil madu dan sapukan pada bibir anda setiap malam.


Selamat mencoba.


sumber dari: liauprut.wordpress.com

Toxic when raw




CANDLE NUT


Candle Nuts contain so much oil that you can stick the midrib of a palm leaf through their centre and light them up, just like a candle. Toxic when raw, Candle Nuts are always dry roasted before used in Malaysian curries and satays for thickening. Cut them into slivers, then roast and toss through a light Asian salad; they add a pleasing nutty texture and taste.

WARNING: Toxic when raw.


sumber dari: gewurzhaus.com.au

Buah Kemiri Atasi Masalah Rambut




buah kemiri


Buah kemiri (Aleurites javanica) merupakan salah satu tanaman yang sudah lama dikenal di Indonesia, buah kemiri menyerupai batu kecil dengan bentuk bulat menyerupai bola, kulit bijinya sangat keras. Begitu banyak kandungan yang terdapat dalam kemiri, diantaranya yang pertama adalah kandungan mineral kalium, fosfor, magnesium dan kalsium merupakan kandungan mineral yang mendominasi dalam biji kemiri. Yang kedua adalah kandungan zat gizi mikro adalah protein, lemak dan karbohidrat. Lalu yang ketiga zat non-gizi yang menurut penelitian sangat bermanfaat bagi kesehatan, yaitu polifenol, saponin juga flavonoida.

Protein yang terdapat dalam kemiri yaitu terdiri atas asam amino essential juga non essential. Asam amino essential sangatlah penting bagi tubuh karena dapat membentuk antibodi. Sedangkan asam amino non essential terutama asam glutamat dapat menggurihkan makanan dan memberi rasa nikmat pada masakan, sehingga orang suka menggunakan kemiri sebagai penggurih rasa pengganti MSG.

Buah kemiri biasanya dimanfaatkan sebagai salah satu rempah-rempah dalam masakan. Selain sebagai bumbu, manfaat kemiri untuk kesehatan adalah sebagai obat alami penyakit seperti diare, disentri, sakit perut, sembelit, demam, sariawan, sakit gigi, hingga bisul. Manfaat lainnya  adalah untuk kecantikan, dimana kemiri yang diolah menjadi bubuk kasar bisa digunakan sebagai scrub yang bisa membantu menyehatkan kulit. Scrub yang digunakan akan menghilangkan kulit mati dan menggantinya dengan kulit yang lebih sehat. Buah kemiri sudah lama dipercaya oleh sebagian besar penduduk Indonesia mempunyai manfaat sebagai obat alami penyubur rambut dan dapat mengurangi kerontokan rambut, tapi harus rajin memakainya agar rambut lebih indah dan tebal, juga tidak rontok lagi.

Manfaat ini bisa terasa jika kemiri diolah menjadi minyak kemiri. Minyak kemiri digunakan secara langsung ke kulit kepala dan dilakukan pemijatan, diamkan beberapa saat dan bilas hingga bersih. Minyak kemiri ini juga bisa memperkuat dan memperbaiki tumbuhnya rambut. Anda bisa merasakan manfaat kemiri untuk rambut jika penggunaannya rutin seminggu tiga kali. Penggunaan yang hanya sekali atau jarang dilakukan tidak akan memberikan hasil yang optimal.

Berikut manfaat kemiri untuk rambut dapat ditemukan dalam minyak kemiri, antara lain adalah sebagai berikut:

BMKS1.         Menghentikan kerontokan rambut
2.         Menyuburkan rambut
3.         Membuat rambut hitam berkilau
4.         Menebalkan rambut sehingga menjadi lebat mengembang
5.         Menumbuhkan kembali rambut

Manfaat kemiri sebagai penyubur rambut, dapat dilakukan dengan cara :

Siapkan 6 biji kemiri lalu bakar 30 menit/ sampai menghitam.  Agar lebih mudah pada saat pembakaran tusukkan pada tusuk sate. Angkat kemiri setelah berubah menjadi hitam kemudian kemudian haluskan, untuk menghasilkan minyak beri air secukupnya dan masak hingga minyaknya ke luar.  Oleskan minyak tersebut pada kulit kepala dan rambut hingga merata lalu diamkan beberapa saat setelah itu bilas dengan air sampai bersih. Untuk mendapatkan hasil yang memuaskan, perawatan dilakukan dengan teratur dalam seminggu dapat dilakukan 3x dan rambut akan terlihat lebih sehat, subur, kuat dan hitam.

Sebagai alternatif, Anda bisa menggunakan produk minyak kemiri yang siap pakai seperti Minyak Kemiri, dan Black Magic Kemiri Shampo, atau juga minyak kemiri yang sudah diolah menjadi bentuk cream seperti Cream Minyak Kemiri Al-Khodry, Sultana, dan Kumis Top.


sumber dari: pondokibu.com

Delima digelar ‘superfruit’






Delima digelar ‘superfruit’ mengandungi antioksidan yang unggul diterajui oleh asid ellagik yang berupaya melindungi kalenjar prostat, payu dara, organ paru-paru dan jantung atau system kardiovaskular. Buahnya bulat hampir sebesar limau. Berkulit keras, merah kecoklatan atau agak ungu.Isi buahnya terdiri dari butiran-butiran merah seperti kristal. Rasanya manis-manis segar.

RAHSIA PENCIPTAAN BUAH DELIMA

Di dalam Al-Quran disebut tiga tempat tentang buah “delima”.

Pertama Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:

”Dan Dia yang menurunkan air(hujan) dari langit kemudian kami mengeluarkan dari air(hujan) itu segala macam tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan sebahagian daripadanya dedaunan yang hijau(sayur mayur) dan Kami keluarkan pada sebahagian daripadanya biji-bijian yang bersusun dan Kami jadikan pula daripadanya pokok kurma yang mayangnya ada segerombolan buah kurma yang dekat untuk ambil, dan daripadanya pula Kami keluarkan kebun-kebun anggur, zaitun dan delima yang sebahagiannya mempunyai kemiripan daunnya, tetapi rasa buah yang satu berbeza dengan yang lain. Lihatlah buah-buahnya ketika sedang berbuah dan ketika telah ranum.Sesungguhnya di dalam hal itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Kami bagi orang-orang beriman.”(Al-An’am:99)

Kedua Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:

”Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang bersusun dan kebun-kebun yang tidak bersusun, pokok kurma, tanaman-tanaman yang berlainan rasanya, pokok zaitun dan pokok delima yang serupa atau yang tidak serupa. Makanlah buahnya jika telah berbuah dan bayarlah zakatnya di hari kalian memetiknya. Dan janganlah kalian melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.”(Al-An’am:141)

Dan ketiga Allah S.W.T. berfirman:

” Di dalam kedua syurga itu terdapat mata air yang memancar keras terus-menerus. Maka tanda-tanda kekuasaan Tuhan kalian yang mana lagi yang akan kalian dustakan?Di dalam kedua syurga itu terdapat buah-buahan, pokok kurma dan pokok delima.”( Al-Rahman:66-68)

Imam Ghazali mengajak manusia agar merenung tentang penciptaan buah delima sbagai tanda kehebatan Allah S.W.T. dimana ia terbentuk seperti katung-katung kecil yang segar, dengan bahagian bawahnya besar dan bahagian atasnya tipis yang kelihatan seperti bukit. Kemasan yang tersusun rapi biji buah delima seakan disusun oleh manusia serta dibalut dengan kulit yang tipis seperti tenunan halus dan akhirnya ia dibalut dengan kulit yang tebal mengelilingi buah delima tersebut.Hikmah penciptaan buah delima dengan percaturan yang sebegitu rupa mempunyai nilai kehebatan yang tersendiri. Seandainya ia tidak dilapisi dengan lapisan yang halus itu, sudah tentu sari makanan tidak dapat sampai kepada biji buah delima tersebut.

Dari sari makanan itulah, buah delima mempunyai rasa manis tetapi akarnya sendiri mempunyai rasa yang amat pahit. Lapisan yang membahagi ruang biji buah delima berfungsi untuk memelihara buahnya dan seluruh biji buah tersebut dilitupi dengan kulit kerras tetapi rasanya agak pahit adalah untuk menjaganya bebas daripada segala hama. Sorotan tentang kejadian ini menunjukkan kepada kita betapa setiap kejadian yang Allah ciptakan mempunyai keistimewaan tersendiri.


sumber dari: barakahniaga.wordpress.com

Kebaikan Dan Khasiat Asam Jawa






Asam jawa (tamarindus indica) merupakan sebuah kultivar daerah tropis dan termasuk tumbuhan berbuah polong. Batang pohonnya yang cukup keras dapat tumbuh menjadi besar dan daunnya rindang.
Daun asam jawa bertangkai panjang, sekitar 17 cm dan bersirip genap. Bunganya berwarna kuning kemerah-merahan dan buah polongnya berwarna coklat dengan rasa khas asam. Di dalam buah polong selain terdapat kulit yang membungkus daging buah, juga terdapat biji berjumlah 2 – 5 yang berbentuk pipih dengan warna coklat agak kehitaman.
Asam jawa merupakan sejenis ramuan masakan yang terkenal dikalangan masyarakat Melayu. Biasanya asam jawa akan dilarutkan ke dalam air dan hanya airnya digunakan dalam masakan. Hampasnya pada kebiasaannya dibuang.
Selain digunakan dalam masakan, asam jawa juga boleh dimakan begitu sahaja ataupun dengan ditambah dengan gula.
DEMAM PANAS
Bagi anak-anak kecil yang kadang-kala mengalami demam panas ambillah segenggam asam jawa yang kemudiannya diramas di dalam semangkuk air. Kemudian air tersebut dilumurkan di atas kepala bayi anda sambil disertakan selawat .
SAKIT PERUT
Ambillah segenggam asam jawa yang kemudiannya diramas dan disapukan air tadi di perut dan kemudian biarkan seketika sebelum dibilas dengan air yang bersih. Cara ini sesuai diamalkan oleh kanak-kanak dan orang dewasa.
SAKIT ASMA
Bagi yang sakit asma pula anda rebuslah dua (2) potong kulit asam jawa dengan satu (1) liter air sehingga ia mendidih kemudian di ditapis. Minumlah air rebusan tersebut sebanyak dua (2) kali sehari.
BATUK/PERIT TEKAK
Selain itu asam jawa juga digunakan secara tradisional bagi mengubat batuk dan perit tekak. Caranya dengan mengambil air asam jawa, dicampukan bersama gula dan air. kemudian ditapis, minum seperti biasa.
LUKA/BISUL
Manakala daun muda asam jawa juga boleh ditumbuk lumat dan di tampal untuk mengubati penyakit reumatisme, luka dan bisul.
ALERGI/BIDUREN
Ambillah 2-3 golong buah asam jawa yang telah tua, garam secukupnya, 1/4 senduk kapur sirih. Caranya semua bahan tersebut direbus dengan 3 gelas air sehingga mendidih hingga tinggal 2 gelas dan disaring. Kemudian diminum dua (2) kali sehari, pagi dan petang.
BENGKAK DISENGAT LIPAN ATAU LEBAH
Sediakan 3-5 biji asam jawa dan minyak kayu putih secukupnya. Biji asam jawa tadi ditumbuk halus. Kemudian bahagian yang bengkak itu dibersihkan terlebih dahulu dengan kain dan dibasahkan kain tersebut bersama dengan minyak kayu putih. Selepas itu taburkan atau tempelkan bahan tersebut diatas bahagian anggota yang bengkak.
Maklumat di atas hanyalah untuk rawatan alternatif / sementara sahaja.
Jika keadaan masih tidak reda juga, anda adalah dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor.
SELAMAT MENCUBA!


sumber dari: albakriah.wordpress.com

Lovely Lady




Lovely Lady


MANJAKANI, MINYAK TEA TREE, KACIP FATIMAH, MINYAK BUAH KERAS DAN RAMUAN HERBA TERPILIH

Khasiat :
  • Merapat dan meremajakan semula faraj wanita
  • Menegang dan membentuk semula struktur payudara
  • Merawat keputihan
  • Menghilangkan bau
  • Membasmi kulat dan kuman
  • Sebagai anti-bakteria
Tips :
  • Untuk kesan yang optimum, sapukan luar dan dalam faraj 20 minit sebelum bersama
  • Untuk menegang payudara, sapukan dengan urutan arah lawan jam pada payudara


sumber dari: ins5beauty.com

Saturday, 22 June 2013

Kebun Bawang Brebes




Kebun Bawang Brebes




tekan nafsu makan




Tekan nafsu makan dengan bawang putih


Bawang putih dikenal sebagai obat alami untuk menurunkan kolesterol dan menangkal kanker, tekanan darah tinggi, dan lainnya. Namun tak hanya itu saja, bawang putih juga dikenal ampuh untuk menurunkan berat badan.

Bawang putih mengandung zat yang berkhasiat untuk kesehatan. Salah satunya adalah allicin, zat sulfur yang terbentuk pada bawang putih setelah dipotong atau dihancurkan. Allicin adalah penyebab utama bau dan rasa dari bawang putih.

Peneliti di Weizmann Institute, Israel, menemukan bahwa allicin sangat efektif untuk menekan nafsu makan, seperti dilansir oleh Health Me Up (28/01).

David Mirelman, ketua peneliti, awalnya ingin mengkaji khasiat bawang putih untuk menurunkan kolesterol dan menurunkan risiko diabetes. Namun tikus yang diberikan allicin ternyata juga tidak mengalami penambahan berat badan, seperti tikus yang tidak diberikan allicin.

Sementara itu, beberapa penelitian lainnya menemukan bahwa bawang putih mampu menurunkan kolesterol buruk. Bawang putih menjaga darah agar tidak saling menempel sehingga mengurangi risiko penyumbatan pembuluh darah.

Sebuah penelitian kecil juga menemukan bahwa bawang putih mampu menurunkan tekanan darah pada orang yang menderita hipertensi. Tak hanya itu, beberapa penelitian lain menemukan bahwa bawang putih menurunkan risiko beberapa jenis kanker, yaitu kanker perut, usus, dan prostat.

Semua alasan di atas adalah alasan untuk mulai bersahabat dengan bawang putih sekarang juga.


sumber dari: merdeka.com

kegunaan mengejutkan bawang putih




10 Kegunaan mengejutkan dari bawang putih


Menjaga kesehatanMakan satu sampai dua siung bawah putih sehari mampu menjaga kesehatan tubuh secara keseluruhan, seperti jantung, hati, metabolisme, mencegah kanker, serta melawan bakteri dan virus.

Menyembuhkan demamHaluskan bawang putih dan seduh dengan air panas. Minum air tersebut untuk meredakan demam dan batuk yang Anda alami. Makan tiga siung bawang putih mentah juga ampuh mencegah demam saat musim penyakit itu tiba.

Menghilangkan jerawatIris satu siung bawang putih dan oleskan pada jerawat yang membandel setiap hari. Kandungan anti bakteri di dalam bawang putih pun ampuh menghilangkan jerawat pada wajah.

Menyembuhkan luka keringSeperti menghilangkan jerawat, metode yang sama bisa digunakan untuk menyembuhkan luka kering. Dengan demikian, kulit pun akan terbebas dari luka kering yang mengganggu dan menyakitkan.

Mengobati jamur kakiBawang putih adalah musuh besar jamur. Jadi jika kaki Anda memiliki jamur, rendam saja kaki Anda pada campuran bawang putih dan air hangat selama satu setengah jam untuk mengobatinya.

Pestisida alamiJangan memakai pestisida dari bahan kimia berbahaya untuk kebun Anda. Sebagai gantinya, pakai saja campuran air dan bawang putih sebagai pestisida alami pengusir hama tanaman.

Mengusir nyamuk dan seranggaKonon vampir takut dengan bawang putih. Namun yang pasti, nyamuk sebagai hewan penghisap darah ternyata juga takut dengan bawang putih. Caranya, oleskan bawang putih ke seluruh bagian tubuh agar tidak digigit nyamuk.

Untuk binatang peliharaanBawang putih mampu membantu Anda untuk menghilangkan kutu pada binatang peliharaan. Namun ingat, jangan sampai Anda memberi makan bawang putih bagi binatang peliharaan karena itu berbahaya bagi mereka.

Sebagai lemGunakan jus bawang putih untuk menempelkan kertas kerajinan jika Anda tengah kehabisan lem. Sebab bawang putih juga bisa dimanfaatkan sebagai bahan perekat.

DisinfektanDisinfektan atau pembersih kuman alami bisa Anda dapatkan dengan cara menghaluskan 3-4 siung bawang putih yang dicampur dengan cuka serta beberapa tetes minyak lemon.
Demikian berbagai kegunaan mengejutkan dari bawang putih. Selain membuat masakan sedap, ternyata bawang putih juga baik bagi kesehatan bukan?


sumber dari: merdeka.com

amigurumi







sumber dari: zpiderdzigh.blogspot.com

Teater Musikal Bawang Merah Bawang Putih




Teater Musikal Anak Bawang Merah Bawang Putih