khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Friday 21 June 2013

menyembuhkan sakit telinga



Garnicia atroviridis atau yang lebih dikenal dengan nama Asam Gelugor merupakan salah satu bumbu masakan yang dapat memberi citarasa asam segar. Biasanya asam gelugor diolah dengan cara diiris tipis kemudian di jemur sampai kering. Asam gelugor kering inilah yang digunakan sebagai bumbu pemberi rasa asam pada masakan.

Khasiat yang terdapat dalam buah yang berwarna hijau atau kuning ini adalah mampu menurunkan berat badan dengan mengekang nafsu makan dan membantu penguraian lemak dalam tubuh.  Selain itu asam gelugor juga mampu mengatasi penyakit cacingan, masalah haid, dan radang gusi.

Untuk membantu menyembuhkan sakit telinga, rebus daun dan akar asam gelugur dengan air. Diamkan sampai dingin lalu teteskan ke dalam telinga sebanyak 3-4 tetes. Lakukan rutin 3 kali sehari.


Asam Gelugor



sumber dari: rempahdanbumbu.com