khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Thursday 12 January 2012

antara lada hitam n lada putih

lada-hitam


Lada hitam merupakan sejenis rempah yang tidak asing lagi digunakan dalam pelbagai resepi masakan terutamanya penggunaan produk biji lada hitam dan sos lada hitam. Antara resepi yang popular ialah daging masak lada hitam dan ayam masak lada hitam. Artikel kali ini mengenai lada hitam dan lada putih di mana ada sesetengah orang masih keliru mengenai perbezaan antara kedua-dua jenis lada ini.


lada-hitam2


Seperti yang anda lihat di atas, merupakan lada hitam yang segar dan baru dipetik dari pokok dan masih kelihatan kehijauan. Bagi menghasilkan lada hitam, lada yang masih kehijauan tersebut terus dikeringkan sehingga warnanya bertukar kehitaman.


lada-hitam3


Bagi penghasilan lada putih, buah yang hampir masak dipilih dan direndam di dalam air mengikut tempoh tertentu bagi memudahkan proses pengupasan. Kemudian ia dijemurkan sehingga kering dan bewarna keputihan.


lada-putih


Oleh sebab pemprosesan lada putih lebih sukar, maka harganya juga lebih mahal berbanding lada hitam. Dari segi rasa, saya sendiri tidak pasti yang mana satu lebih sedap kerana ia bergantung pada citarasa masing-masing.


lada-hitam5


Pelbagai jenis produk lada hitam yang kini terdapat di pasaran seperti sos lada hitam dan jeruk lada hitam.


lada-hitam4

Bagi yang ingin menanam lada hitam, hasil pertama boleh diperolehi di antara 2-3 tahun selepas menanam.