khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Saturday 14 January 2012

cili padi dalam istilah botani




CILI ialah tanaman daripada genre Capsicum, keluarga Solanaceae. Mengikut istilah botani, capsicum dalam kategori buah berri, namun cili sering dimasukkan dalam kumpulan sayuran yang mempunyai rasa pedas dan bahan penyediaan masakan.
Bagaimanapun, cili bukan saja digunakan sebagai bahan pedas, ia juga menjadi hiasan menarik untuk masakan mengikut keperluan pengguna.


Cili dipercayai berasal dari benua Amerika dan kini hidup di seluruh dunia kerana penggunaannya meluas dalam masakan mahu pun perubatan.
Namun, salah satu cili yang mendapat sambutan di negara ini dan sesuai dengan selera orang Asia ialah cili padi yang juga dikenali cili burung.
Cili ini bersaiz kecil dan bentuknya seperti biji padi menyebabkan ia mendapat nama cili padi. Di sesetengah tempat pula, ia dikenali cili burung kerana menjadi makanan unggas berkenaan.