khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Sunday 6 November 2011

kesum subur dan berbunga

seorang blogger menceritakan pengalaman menanam pokok kesum di Jepun...
jangan marah eekkkk....
sekadar dijadikan panduan.......







Entah tahun lepas atau dua tahun lepas, saya tak ingat lagi, ada seorang blogawan menunjukkan gambar daun kesum yang tumbuh melebat dan hijau di dalam pasu tandas yang mereka tidak guna lagi. Kalau blogawan itu membaca entri ini, silalah beri salam (jahrera dah lupa namanya, hanya teringat entri yang ada gambar kesum itu saja). Tak rugi memberi salam sebab selepas melihat kesumnya, jahrera membuat doa inginkan kesum selebat itu.
Masa itu sudah membuat berbagai percubaan menanam kesum tapi gagal. Tanam dalam pasu berisi air, gagal. Tanam di pasu tanpa air juga gagal.
Jahrera bawa balik dari Msia segenggam akar kesum yang dibalut dalam kapas. Sembunyikan ke dalam bagasi baju supaya tidak dikesan kastam Jepun.
Semuanya layu, mungkin waktu menanamnya bukan musim yang serasi untuk anak kesum itu.
Yang tinggal hanya sebatang, hidup malu, mati tak mau.

Jahrera minta otto tanamkan ke tanah dan kencingkan kesum yang sebatang terakhir itu.
Dalam air kencing manusia ada berbagai bahan seperti urea, sulphur dll yang boleh dijadikan baja.

Tengoklah selepas setahun, kesum yang sebatang itu subur dan berbunga. Alhamdulillah, sungguh gembira tak terhingga bila melihat bunga kesum ini.