khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Saturday 12 November 2011

bawang putih bantu pencernaan
















Herba ini sangat baik untuk membantu pencernaan, kerana herba ini jika dimakan mentah akan merangsang merembes air liur untuk membantu pepsin (enzim pencernaan protien) dan menaikkan tahap asid hidroklorik di dalam badan. Herba ini sangat membantu perembesan enzim untuk proses pencernaan makanan yang kita ambil. Zat thiamine berfungsi untuk mencegah sembelit.

Herba ini berfungsi menurunkan kadar LDL di dalam darah, dan menghalang pembentukan plak di jantung,jadi pengambilan herba ini sebagai pencegahan kepada penyakit kardiovaskular.

Untuk fungsi penjagaan diri, getah bawang putih dikatakan sangat baik untuk tumit kaki yang pecah, caranya dengan menggosokan bawang putih yang telah dikupas di bahagian yang merekah, insyaALLAH tumit juga akan menjadi lembut. Herba ini juga sangat baik untuk luka yang bernanah,dengan menempelkan bawang putih yang telah dilumatkan ke luka yang telah bernanah, atau mencuci luka dengan bawang putih, namun rasanya sedikit pedih kerana bahan aktif aliisin berfungsi sebagai antibiotik yang menghalang pembentukan kulit,kuman dan bakteria.


Herba ini juga sangat baik untuk mengubati arterioclerosis,arthritis,asma, kanser, masalah peredaran darah, selsema, insomnia, sinusitis(Resdung) dan jangkitan kulat.

Namun, perlu di ingat Herba ini tidak boleh diambil oleh mereka yang menggunakan mesin Hemodialisis.