khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Wednesday 9 November 2011

antara khasiat cekur





Kali ini saya ingin berkongsi tentang rahsia cekur dengan pembaca sekalian. Cekur berbentuk seperti kunyit tetapi berwarna coklat kekuning-kuningan. Sering kali dijadikan perencah dalam hidangan masakan Melayu seperti ayam masak pecal. Bagi mereka yang sering menghidapi sakit perut, rebus beberapa biji cekur, dan minum airnya. Kalau malas nak rebus, kunyah saja cekur yang muda.
Bagi ibu-ibu yang baru lepas bersalin, cekur yang dicampur dengan air asam dan diminum selama dalam pantang, berkhasiat untuk mengempiskan perut. Manakala bagi ibu-ibu yang mengalami kekurangan susu badan, bolehlah mengamalkan pemakanan cekur yang dicampur dengan kunyit dan pucuk betik untuk menambah susu badan. Tapi awas...! Rasanya amat pahit bagi yang tak suka makan herba.

Selamat mencuba...