khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Tuesday 28 February 2012

udang galah lemak jintan manis







Udang Galah Lemak Jintan Manis

Assalamualaikum, minggu ini cuti hujung minggu panjang sedikit disebabkan cuti Labour Day. Kak Bedah kat sana boleh lah tergulik-gulik ngan dak kuntaw....sian dia...ini lah masa nak bermanja mesra ngan Cikgu Bedah.....hehehe! Auntie pun sedih juga apabila terkenang zaman bekerja dulu....bila tinggalkan abang boy dulu...dia tak nangis auntie yang nangis tergulik2....tapi itu semua dah berlalu tinggal kenangan...hahaha.

Ok kita berbalik pada cerita memasak pula, semalam Nur masak Udang Lemak Jintan Manis....sedap rasanya tapi disini tak ada udang galah jadi Nur gunakan udang yang biasa saja. Dah lama simpan resipi ini baru kali ini dapat mencubanya. Nenas pun Nur tak letak sebab tak ada stok mungkin kalau ada boleh rasa masam-masam sedikit...apa-apa pun resipi ini tetap tak menghampakan. Resipi dari Ummi-keluaran Majalah Jelita. Nur copy terus dari blog Ummi....terima kasih ya Ummi berkongsi resipi. Nur panjangkan resipi Ummi disini pula.


 
Bahan:-

4 ekor udang galah / udang besar
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
1/4 biji nenas madu (ambil yg muda sikit)
1 tangkai cili hijau - dibelah 4
6 tangkai cili padi merah - diketuk/belah
garam secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis
Bahan Tumbuk Halus:-
2 sudu kecil jintan manis
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai
2 cm kunyit hidup
Cara Memasak:-

Bersihkan udang dan toskan. Nenas dipotong kecil. Ketepikan.
Panaskan sedikit minyak dalam caserol/periuk, tumis bahan tumbuk dengan api perlahan. Kacau hingga naik bau dan pecah minyak.
Masukkan santan cair dan masak hingga mendidih.
Kemudian masukkan nenas dahulu dan diikuti dengan udang galah.
Masukkan garam secukup rasa dan kacau.
Akhir sekali masukkan santan pekat, cili padi/cili hijau yang dibelah dan kacau hingga nampak kuah hampir mendidih. Tutup api serta merta sambil dikacau sekejap agar santan tidak berkepala. Hidangkan bersama nasi putih.



sumber dari: fiqah99.blogspot.com