khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Friday 3 February 2012

lada putih punya citarsa berlainan





Lada putih merupakan biji yang berasal dari tanaman lada sendiri, dengan kulit berwarna lebih gelap. Hal ini biasanya dicapai dengan proses yang dikenal sebagai retting, di mana buah yangsudah matang direndam dalam air selama seminggu, daging lada akan lembut dan terurai. Menggosok kemudian menghilangkan apa yang tersisa pada buah, dan biji yang sudah telanjang segera dikeringkan. Alternatif proses digunakan untuk mengeluarkan biji lada dari luar, termasuk ‘decortication,’ pemindahan lapisan luar dari lada hitam dari lada kecil melalui mekanik, metode kimia atau biologis.
Lada Putih atau merica putih kadang-kadang digunakan dalam masakan seperti saos berwarna terang atau mashed potatoes, walaupun lada hitam yang lebih sering digunakan. Lada putih dan lada hitam memiliki rasa yang berbeda karena adanya senyawa tertentu pada lapisan luar buahnya yang tidak ditemukan dalam biji.