khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Sunday 26 February 2012

saffron ramuan istimewa





Saffron sememangnya ramuan istimewa kerana dikatakan mampu memberi warna dan rasa pada makanan. Di India, ia banyak digunakan dalam nasi, minuman dan pencuci mulut. Di Jepun, ia digunakan bagi menambahkan kelazatan ikan mentah yang dimakan.

Di Sweden terdapat hidangan menyambut tetamu dengan menghidangkan kek saffron. Begitu juga di Spanyol, sejenis masakan yang menggunakan bahan ini sangat terkenal di seluruh dunia. Biasanya pelawat atau pelancong yang datang ke Sepanyol tidak akan meninggalkan negara tersebut sebelum menjamah ‘Spanish cuisine’ tersebut.
Manakala warnanya yang kuat adalah disebabkan oleh karotenoid yang terkandung di dalamnya. Herba ini juga dikatakan tinggi dengan kandungan thiamine dan juga riboflavin. Disebabkan kerana bau dan kuasa pewarnanya yang sangat kuat, maka hanya sedikit sahaja diperlukan untuk tujuan tertentu. Selalunya saffron digunakan untuk warna kuning-kemerahannya yang terang dan juga kerana bau dan rasanya yang pekat dan kuat.