khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Friday 10 February 2012

daun ketumbar pemberi aroma





Daun ketumbar adalah jenis bumbu pemberi aroma. Aromanya cukup tajam dan khas. Daun ketumbar biasa ditemui dalam masakan Thailand juga Vietnam. Salah satu masakan yang saya tahu menggunakan daun ini adalam tom yam.
Disebutkan organicpassion, daun ketumbar mengandung protein, lemak, mineral, serat, karbohidrat, dan air. Mineral dan vitamin meliputi: vitamin C, kalsium, fosfor, besi, karoten, tiamin, riboflavin, niasin, natrium, kalium, dan asam oksalat.
Selain daun ketumbar, akarnya juga merupakan rempah pemberi aroma. Biasanya digunakan dalam masakan kari. Akarnya beraroma lebih tajam dibandingkan daunnya. Sehingga seujung akar saja sekitar 2cm sudah dapat memberikan aroma yang khas dalam masakan. Biasanya sebelum dimasukkan ke dalam masakan, akar dikerik dahulu untuk menghilangkan kotoran yang melekat.
Aromanya yang cukup tajam berpengaruh pada rasanya sehingga ada sebagian orang yang tak menyukai daun ketumbar ini.