khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Thursday 22 November 2012

kas-kas dalam masakan nasi kandar





Masih lagi di dalam mood masakan nasi kandar. Beberapa hari yang lepas saya mencuba satu lagi resepi istimewa dari resepi Mamak Haji, kari ayam nasi kandar. Rasanya tersangatlah sedapnya. Seingat saya, saya tak pernah masukkan daun pandan ke dalam kari ayam yang pernah saya buat sebelum ini, tetapi setelah mencuba dua tiga resepi yang menggunakan daun pandan, ternyata baunya sungguh harum memikat. Jadi, sekarang ni bila masak kari ayam tak letak daun pandan rasa macam kekurangan sesuatu bahan pulak.

Resepi Mamak Haji ni kaya dengan rempah ratus termasuk la kas kas. Pernah suatu ketika dulu isu penggunaan kas kas untuk menyedapkan makanan agak panas kerana boleh mengakibatkan khayal dan ketagih. Kadangkala saya kecualikan bahan ini di dalam masakan saya, kalau dimasukkan pun dalam kuantiti yang terlalu sedikit seperti penggunaan ajinomoto. Jadi, terpulangla kepada selera memasing. Pada pendapat saya, sekalipun tiada kas kas di dalam masakan ini rasanya tetap sedap kerana terdapat banyak bahan bahan lain yang dimasukkan utk memekat dan melazatkannya.

sumber dari: wattieshomemadecakes.blogspot.com