khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Friday 2 March 2012

asam gelugur sesuai untuk wanita selepas bersalin


 Foliage and Fruit of the Gourka or Goraka of India


Ukuran buah segarnya seperti buah apel yang besar dengan penampakan yang glossy, beralur secara vertical, dan warna kuning. Seiring dengan usia buah, akan menjadi lebih gelap warnanya. Tanaman buah ini banyak sekali manfaatnya bagi kesehatan.
Buah asam gelugur segar ditumbuk halus bersama ramuan lain atau direndam di dalam cuka dan kemudian dibalurkan pada tubuh wanita setelah bersalin untuk mengembalikan bentuk badan seperti sebelum hamil.

Daun Asam Gelugur yang masih muda dapat digunakan sebagai sayur. Jus daunnya bisa diminumkan pada ibu yang baru bersalin untuk mencuci rahim. Juga bagus untuk mengurangi tekanan darah tinggi.
Sedang kepingan buah keringnya ini yang banyak digunakan pada masakan Sumatra seperi masakan Minangkabau dan Melayu. Seperti juga negara tetangga yang banyak keturunan Melayu, masakan Malaysia yang mempunya pengaruh Sumatera banyak menggunakan asam ini dan mereka menyebutnya Asam Gelugor atau Asam Keping. Sedangkan di Thailand, buah ini disebut om khaek atau som mawon
Selain sebagai penambah rasa asam, asam gelugur kering berguna untuk mengurangi berat badan, mengatasi obesity dan menurunkan kadar kolesterol. Cocoklah digunakan pada masakan Sumatera yang kaya kolesterol.


sumber dari: www.goorme.com