khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Monday 2 September 2013

khasiat halba menakjubkan



Halba adalah rempah ratus yang sering digunakan untuk masakan. Bila saya terbaca sebuah hadis, Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud ” Sekiranya umatku tahu akan kelebihan halba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan sebanyak timbangan emas”(books of sufi healing)


image


Ambil dalam bentuk kapsul yang paling mudah


image

Rasullullah s.a.w juga bersabda yang bermaksud “Gunakanlah halba sebagai ubat” (qamus Al-Tibb)
Banyak khasiat yang didapati apabila kita mengambilnya dalam makanan atau dalam bentuk minuman cuma bila minum tahu ajelah rasanya taklah sedap, tapi yang pasti, InsyaAllah memang bagus untuk tubuh badan. Saya ambil dalam bentuk kapsul, mahal le sikit tapi senang, telan aje.

image

Buku untuk rujukan….

image

Dalam Bartram’s encyclopedia of herbal medicine:
1-2 sudu teh halba(tumbuk bagi pecah) dengan 1 cawan air dan rebus di atas api yang kecil selama 15 minit. minum air dengan halba.
Cubalah amal mengambilnya selama 3 bulan. InsyaAllah akan ada rasa kelainan pada tubuh badan….
Wanita arab suka mengambil halba ni untuk cantikkan buah dada. Bagi ibu yang menyusu, halba menambahkan susu badan.

Baik untuk orang yang menghidap kencing manis, menurun paras gula tapi kena hati2 juga janganlah biarkan paras gula terlalu rendah, bahaya nanti(Bagi mereka yang mengambil ubat kencing manis), Ia juga merendahkan kolesterol, membantu melegakan batuk yang kronik, bengkak gusi, pembuka selera, sakit dalam perut, hernia dan banyak lagi manfaatnya.

Halba senang didapati di kedai2 runcit dan di supermarket. Murah pulak tu. Selamat dimakan sebab tu halba sering dimasukkan dalam masakan. Selain berkhasiat halba juga mengharumkan masakan.
Kita tidak akan dapat merasakan kebaikan satu2 herba itu pada tubuh badan melainkan mengambilnya untuk satu jangka masa, cubalah selama dua tiga bulan.


sumber dari: kasihilmar.com