khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Friday 5 July 2013

X-Ants Magic




Ciptaan RM10.


X-Ants Magic bukannya permainan siber. Ia adalah penghalau serangga semulajadi yang murah diperbuat daripada kopi, bunga lawang dan tepung. Dan ia adalah ciptaan lima budak sekolah di Sekolah Tinggi Bandaraya yang memenangi empat hadiah termasuk Anugerah Ketua Menteri yang menjadi rebutan di Pameran Rekacipta dan Rekabentuk Sabah (Sindex). Pingat emas juga diberi bersama wang tunai RM700.

Azmi Othman, Fadzil Alliyas, Andrew Marimus, Mohd Saiful dan Felix Luhan menghabiskan masa selama lima tahun untuk membangun X-Ants Magic. Penyertaan mereka mengalahkan lebih daripada 400 peserta lain oleh kira-kira 1,000 murid sekolah.

Mereka membelanjakan hanya RM10 untuk menghasilkan kira-kira 1,000 gram bahan pencegah itu yang berkesan menghalau semut dan serangga lain. Budak-budak lelaki itu merancang hasil produk itu di sekolah mereka pada harga RM1.50 dan RM3 sebotol seberat di antara 125gm dan 250gm sebagai permulaan.

"Program ini merupakan landasan terbaik untuk mencari bakat muda dan penuh kreativiti untuk mewujudkan masyarakat inovatif yang akan menjadi kuasa transformasi  di Sabah," kata Datuk Dr Yee Moh Chai, timbalan ketua menteri. Dr Yee yang juga menteri pembangunan sumber dan teknologi maklumat mewakili ketua menteri di majlis penyampaian hadiah.


sumber dari: insightsabah.gov.my