khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Thursday 12 April 2012

kurma -wikipedia




Kurma telah menjadi makanan harian Timur Tengah untuk beribu-ribu tahun. Mereka dipercayai berasal dari sekitar Teluk Parsi, dan telah ditanam sejak zaman silam dari Mesopotamia ke prasejarah Mesir, mungkin seawal 4000 SM. Terdapat bukti arkaeologi pada penanaman kurma di Arabia timur pada 6000 SM (Alvarez-Mon 2006).

Pada zaman kemudiannya, suku Arab menyebar kurma di sekitar Asia Selatan & Tenggara, Afrika utara, dan Sepanyol. Kurma diperkenalkan di Mexico dan California oleh orang Sepanyol pada 1765, sekitar Misi San Ignacio.

Kurma bermasak dalam empat tingkat, yang di mana dikenali di seluruh dunia dengan nama Arabic mereka kimri (matang), khalal (saiz-penuh, rangup), rutab (masak, lembut), tamr (masak, keringan-matahari). Sebiji portion 100 gram pada kurma segar adalah sumber premium vitamin C dan membekalkan 230 kcal (960 kJ) tenaga. Sejak kurma mengandungi sedikit air, mereka tidak menjadi lebih berkonsentrasi pada pengeringan, walaupun vitamin C adalah hilang dalam prosesnya.

Kurma adalah tanaman tradisional di Iraq, Semenanjung Arab, dan Afrika utara barat ke Maghribi dan telah dijelaskan di tempat-tempat dalam al-Quran. Dalam negara Islam, kurma dan yogurt atau kadang-kadang susu adalah suatu hidangan tradisional pertama apabila matahari membenam sewaktu Ramadan. Kurma (terutamnya Medjool dan Deglet Noor) adalah juga dikeluarkan di California selatan dan Arizona di Amerika Syarikat.

Pokok kurma dapat mengambil masa 4 ke 7 tahun selepas ditanam sebelum mereka berbuah, dan mengeluarkan viable yields untuk tuaian komersil di antara 7 ke 10 tahun. Pokok kurma matang dapat mengeluarkan 80-120 kilogram (176–264 lb) kurma musim tuai, walaupun mereka tidak semua masak pada waktu yang sama jadi beberapa tuai diperlukan. Untuk mendapatkan buah berkualiti pasaran, sikat-sikat kurma haruslah nipis dan dimasukkan ke dalam beg atau ditutupi sebelum bermasak supaya buah yang lainnya membesar dan dilindungi dari cuaca & perosak seperti burung.



sumber dari: ms.wikipedia.org