khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Monday 1 October 2012

lada sememangnya pedas






Lada/cili sememangnya pedas, tapi, kurang pedas, ada yang merasakan kurang sedap. Di sini ada cerita/berita tentang lada/cili. Apa itu lada? dan pertangingan memakan cili hantu yang terpedas di dunia.


Kita tahu lada sebagai bahan biasanya kita lihat di dalam makanan harian kita. Walau bagaimanapun, berapa banyak yang kita tahu tentang lada dan seumpamanya? Sekarang biarlah saya memberitahu anda bahawa lada bukan sahaja merah dan pedas tetapi ia lebih banyak lagi untuk tawaran daripada itu.



Hari ini saya akan berkongsi dengan anda 20 jenis lada tetapi sebenarnya masa ini terdapat lebih dari tiga puluh berbeza dikenali spesis cili lada. Majoriti ini sebenarnya "liar" lada spesies (ditemui tumbuh terutamanya di Amerika Selatan), termasuk C. cardenasii, C. eximium dan C. chacoense.

Medusa Lada (- adalah hiasan lada cili yang mempunyai warna yang sangat terang dari kuning dan oren kepada warna merah mendadak apabila masak sepenuhnya Ia adalah panjang dan nipis menghasilkan rambut ~ ular yang dikaitkan dengan mitos Yunani dewi Medusa..

Serrano Lada (Kapsikum annuum) - adalah sejenis lada yang berasal dari negeri-negeri Mexico Puebla dan Noor. Jika masih tidak masak, ia adalah warna hijau bagaimanapun; warna berbeza di tahap kematangan yang berbeza. Kadang-kadang ia adalah hijau, merah, coklat, oren atau kuning. Ia juga panas dan rangup rasa

Rocotillo Lada (Baccatum Kapsikum) - ini adalah sejenis lada yang berasal dari Peru. Warna-warna berwarna hijau atau kuning jika tidak masak tetapi warna kematangan berbeza. Ia adalah sfera dalam bentuk, biasanya 2.5 cm panjang dan lebar 2.5cm.

Malagueta Lada (Kapsikum frutescens var. malagueta, Solanacease) - ia adalah satu lada kecil tirus dan hijau yang bertukar merah kerana ia matang. Ia adalah 5cm panjang pada tempoh matang. Ia adalah lada sangat panas dengan pelbagai sebanyak 60,000 hingga 100,000 unit scoville.

Kimia Lada - Adakah pelbagai jenis lada cili daripada frutescens Kapsikum. Ia mempunyai pertumbuhan lebat, ia adalah 4cm panjang pucat kekuningan hijau dan kuning dan oren sebelum masak ke merah cerah. Ini jenis lada sangat pedas kerana kadar dari 30,000 kepada 50.000 Scoville.

Lada hitam (Piper Nigrum) - buah-buahan ini juga dikenali sebagai lada apabila kering. Ia adalah 5 milimeter diameter mempunyai warna merah gelap apabila matang sepenuhnya dan ia hanya mengandungi biji tunggal.

Naga Bhut Jolokia-adalah lada terhangat dan spiciest memukul tempat teratas dalam Skala Scoville itu. Biasanya ia berlaku dalam hibrid yang interspecific dari rantau Assam dari timur laut India. Ia adalah 5,95-8,54 cm panjang dan 2,5-2,95 lebar.

Merah Savina Lada -ini adalah jenis kedua spiciest lada, ia terpilih diternak untuk menghasilkan yang jenis kehangatan rempah, dan buah-buahan yang berat. Kaedah bagaimana buah-buahan ini adalah menghasilkan tidak diketahui umum. Frank Garcia dari GNS Spices, di Walnut, California, adalah dikreditkan dengan menjadi pemaju Merah Savina habanero.

Habanero Lada -habaneros belum masak berwarna hijau dalam warna tetapi apabila matang ia ternyata oren, merah dan kadang-kadang putih, coklat dan merah jambu warna. Ia adalah 2-6 cm panjang. Ia kadar 100,000-350,000 di Scoville skala.

Bonnet-Scotch juga dikenali sebagai Bonet Scotch, ia tergolong dalam keluarga yang sama seperti Habaneros. Ini buah pedas boleh dilihat dengan banyaknya di Caribbean, Maldives dan Guyana. Segar memberantas masak bonnets berubah dari hijau kepada warna dari jingga labu untuk kirmizi merah.

Itulah terutamanya ia, ingat bahawa ini adalah hanya beberapa jenis Lada kita hari ini. Persamaan spesies ini berbeza dengan kompaun yang dipanggil Capsasicin. Hari ini, Capsaicin telah didapati membawa banyak faedah kesihatan kepada tubuh badan manusia. Satu penemuan kompaun ini adalah keupayaannya untuk membantu membakar lemak.



sumber dari: my.hicow.com