khazanah alam

dianugerahkan untuk kita menikmatinya....perlu dipelajari, diperbaiki dan dipelihara untuk diturunkan buat generasi seterusnya......tentunya kita tidak mahu dipersalahkan oleh generasi akan datang sebagaimana kita cuba menunding jari ke generasi sebelum ini......fikirkanlah.....

Friday 4 October 2013

buah surga tiada keraguannya




fig-wasp-3


bismillahirahmanirrahim

وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ وَطُورِ سِينِينَ
“dan demi buah tin, buah zaitun dan bukit Sin”

dari Imam Ibnu al Jawziyyah:
Buah Tin memiliki banyak khasiat, diantaranya dapat mengurangi penyakit sesak nafas, membersihkan hati dan limpa, juga pengencer dahak, serta memberi khasiat yang baik pada tubuh, sebagai langkah pencegahan untuk melawan racun di tubuh kita.

Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda;
" Sekiranya aku katakan, Sesungguhnya buah yang turun dari Syurga maka aku katakan, inilah buahnya (Tiin), sesungguhnya buah surga tiada keraguannya." (Hadis riwayat Abu Darba; Suyuti)


Professor J. A. Vinson, U of Scranton, USA;


Buah Tin tidak mengandung garan, lemak dan kolesterol, tetapi mengandung lebih tinggi kalium, serat dan zat besi. Hasil penelitian dalam 100gram buah Tin, mengandung 20% daripada keperluan zat serat seharian untuk tubuh kita. Dari jumlah tersebut, lebih 28% adalah jenis serat terlarut. Penelitian menunjukkan, bahawa serat terlarut boleh membantu gula dalam darah dan mengurangkan kolesterol dalam darah di dalam saluran pencernaan, manakala serat tidak larut, dapat melindungi dan mencegah kanser kolon (usus besar)


sumber dari: alkisah-hizamy.blogspot.com